Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Bemaningsföretag

Inlägg 1 av 10

2004-09-17, kl 14:08

username

Hans
Johansson

Inlägg: 2

Bemaningsföretag

Hej
Jag funderar pa att starta en enskild firma där jag "hyr" ut mig själv.
Jag har redan fast arbete där jag jobbar tvåskift (en vecka
jobb, en vecka ledigt).
Nu till frågan: Hur mycket är dom sociala avgifterna? T.ex om jag vill ta 200kr per timme för min tjänst, hur mycket kan jag då ta ut från min firma i lön?

M.V.H
Hans

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 10

2004-09-20, kl 08:26

cougarit

cougarit

Inlägg: 46

De sociala avgifterna är:
1 karensdag: 30,89%
3 karensdagar: 28,33
30 karensdagar: 26,50

Så länge man är under 55 år så kan man byta antal karensdagar, men är man över så står karensenfast, om man inte vill öka dem vill säga.

Anna-Karin

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 10

2004-09-20, kl 08:26

cougarit

cougarit

Inlägg: 46

Glöm inte bort att räkna med skatten också.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 10

2004-09-20, kl 10:54

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Du tar inte ut lön från en enskild firma, man beskattas för resultatet. De pengar som kommer in i firman ska först och främst täcka kostnader för verksamheten, ex telefon, bil eller andra resekostnader, avskrivningar på ex en inköpt dator mm mm. Efter att du gjort avdrag för dessa kostnader finns ett resultat kvar. Gör sedan de skattemässiga avsättningar du kan ex periodiseringsfond, expensionsmedelfond, räntefördelning och kvar finns ett resultat på vilket du ska betala sociala avgifter. Eftersom även dessa är en kostnad så ska du inte räkna på skatt förrän efter avsättningen till sociala avgifter.
Hur mycket av detta resultat de sedan tagit ut eller ej spelar i stort sätt ingen roll, det ända som påverkas av detta är möjligheterna till expansionsmedel och hur man gör räntefördelningen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 10

2004-10-05, kl 18:54

username

Paul
Johansson

Inlägg: 16

som jag skulle veta vad det är för regler om du kunde vara snäll o säga om du vet något ställe man kan läsa mer om bemmaningsfirma tack på förhand

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 10

2004-10-19, kl 22:16

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Vad menar ni med bemanningsföretag? Är det er själva ni vill hyra ut eller ska ni starta ett företag och ha anställda personer som ni hyr ut?
Några speciella regler finns väl inte egentligen men när ni åtar er ett uppdrag så har ni avtalat att det ska göras. E kund kommer inte att intressera sig för om ni tex skulle bli sjuka, ni har avtalat om ett uppdrag och det ska göras. Just detta skiljer sig ju egentligen inte från situationen i något "egen-företag", man kan inte vara sjuk.
Ska ni anställa folk så finns det speciella regler i kollektivavtalet som gäller den garanterade arbetstiden för personalen, men hur de reglerna ser ut just nu vet jag inte på rak arm utan det får ni höra direkt med respektive fackförbund.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 10

2004-10-27, kl 12:10

username

Maris
Sergejenko

Inlägg: 3

Hej!

Jag har startat bemaningföretag som är registrerat i Lettland. Jag kan hyra ut personall för 65 kr/timme (inklusive arbetsgivaravgift).
Mejla mig: [email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 10

2005-01-04, kl 17:14

username

Robert
Andersson

Inlägg: 4

Citat:

Ursprungligen postat av:

Hej!

Jag har startat bemaningföretag som är registrerat i Lettland. Jag kan hyra ut personall för 65 kr/timme (inklusive arbetsgivaravgift).

---vad är det för personal? och hur länge kan dom arbeta i sverige?
Mejla mig: [email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 10

2005-10-10, kl 13:56

sibema

sibema

Inlägg: 14

Hej!
Har en fråga gällande bemanningsföretag. Måste man ha anställda? Kan man inte ha ett register över personer som kan jobba vilka man kontaktar vid behov?

Läste om att "hyra ut sig själv" för att testa, bra idé, men då är man väl inne i allt vad det innebär med anställningsregler.

Hälsning,

Sibema
sibema | 2005-10-10 13:20

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 10

2005-12-05, kl 00:20

username

Jimmy
Andersson

Inlägg: 4

Vill även jag ha svar på samma fråga som sibema...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat