Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 2 av 2

1 2
Forum Affärsidéer

Har kunskap samt produkt söker inv.

Inlägg 11 av 15

2006-10-25, kl 20:00

username

Andreas
Bergström

Inlägg: 14

Den enda "risken" med detta projekt är att sluta verksamheten med låst kapital i varor (som går att sälja?) så risken är inte speciellt stor. Det enda av insattsen som kan gå till spillo är avsatta pengar till ev drivmedel på min bil i så fall. Men jag kan tänka mig att avtala in det i provisionen för att ta bort den risken också.

Samtliga kunder betalar i förskott samt 100% av frakten från Italien och inget lager är tvunget att hållas i Sverige.

//A

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 12 av 15

2006-10-26, kl 19:51

username

Andreas
Bergström

Inlägg: 14

Karin Jönsson: En investerare satsar väl hellre sitt kapital i ett AB, där vinsten från verksamheten verkligen återbetalas som utdelning och beskattas i kapital. Satasar man pengar i ett KB så kommer vinsten att återkomma som inkomst av näring och beskattas med sociala avgifter och vanlig inkomstskatt.

Det är komlemänteren i ett KB som är fullt ut ansvarig för alla skulder och åtaganden, övriga heter kommanditdelägare och svarar bara för det kapital man satt in i bolaget. Detta stämmer inte helt.

Som passiv delägare i ett KB kan man få betala endast 24% i skatt enligt en revisor jag pratade med. Kan inte de tekniksa termerna men han påstod att pga någon blaha 13?? regel eller nått för AB så blir faktiskt det slutliga summan mindre för delägaren i ett AB än i ett KB efter att skatter och avgifter är dragna samt om man följer alla regler för hur stor andel av vinsten som kan betalas ut till delägarna.

Kan ta reda på mer exakt fakta för den som verkligen vill veta mer om detta. Kommer inte ihåg allt han sa.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 13 av 15

2006-10-26, kl 20:40

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Är du säker på att det var en riktig revisor och inte en "hobbyrevisor" du talade med, för han glömde några detaljer.
1 Som passiv delägare i ett KB blir egenavgiften bara 24%, det stämmer men till det kommer din privata skatt på åtminstone 30%.
2 Reglerna kring fåmansbolag är 12:3 reglerna.
3 Med de nya 12:3 reglerna så beskattar man 1,5 basbelopp i utdelning till 20% skatt.

För att utveckla resonemanget lite. Någon satsar 50.000 och vill få en avkastning på 20% netto alltså 10.000 i handen.  

1 Sätter han pengarna på banken så måste räntan uppgå till
14285 kr för att han efter skatt på 30% (kapitalskatt) ska ha 10.000 kvar.

2 Sätter han pengarna i ett KB som passivdelägare måste bolaget troligtvis ge honom 24852 av sitt resultat för att han ska få dessa 10,000 i handen. I det fallet bygger jag resonemanget på att han som passiv delägare och investerare säkert har en lön från ett vanligt jobb i botten och att därför denna inkomst beskattas med 50% i skatt

3 Ivesteraren satsar sina pengar via aktieköp i ett AB. för att få ut 10.000 i handen efter en aktieutdelning måste bolaget dela ut 12500 kr.  (jag förutsätter att du själv fortfarande vill styra företaget och att du då säljer max 30% av bolaget).  För att kunna lämna en lågbeskattad utdelning om 12510 kr till någon som äger 30% måste bolaget totalt lämna 41700 i utdelning. För att kunna göra det måste bolaget före skatt ha ett resultat på 57.920 kr och betala 16220 kronor. Av den skatten kan man ju säga att 30% ska belasta investerarens skattekonsekvens vilket då gör att skatten totalt för att få ut de 10.000 här är 7365 och alltså är bolaget belastat med 17.365 kr för att han ska få ut sina 10.000 i handen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 14 av 15

2006-10-27, kl 09:21

username

Andreas
Bergström

Inlägg: 14

Hejsan

Verkar som ditt resonemang stämmer. är inte så insatt själv dock. Men heter det inte 3:12 reglerna?? Jaja saksamma.

Ser att du utgår ifrån att investeraren redan har en årlig inkomst på över 370 000,00kr om året också. Stämmer säkert någorlunda ändå. Anser dock att jag känner mig tryggare i ett KB än i ett AB då jag haft ett KB ett tag. Vet att det rent juridiskt inte är tryggare men ändå... Går verksamheten väldigt bra kan man alltid bilda ett AB i framtiden.

Har blivit mer disk om AB KB här istället för att sugna investerare skriver frågor!?

Hör av er vid intresse.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 15 av 15

2006-10-27, kl 13:20

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Naturligt vis 3:12, fel av mig. Men den årliga inkomsten är 317000 inte 370000 för att betala statlig skatt så det är vad jag räknat på.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Sida 2 av 2

1 2