Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Affärsidéer

Har kunskap samt produkt söker inv.

Inlägg 1 av 15

2006-10-24, kl 20:48

username

Andreas
Bergström

Inlägg: 14

Har kunskap samt produkt söker inv.

Hej du investerare

Sitter på en produkt som säljer gld i alla länder de säljs i och som inte finns i Sverige ännu. Har knutit kontakt med leverantören och nu är det bara pengar till en portfölj som saknas för att jag skall kunna resa Sverige runt för att sälja in den.

Produkten är till små barn och på sätt och vis redan känd för småbarnsfamiljer. Produkten är något alla barn använder och måste ha fast i något exklusivare form.
Frågar du min fru så är den oemotståndlig. Vill inte berätta mer här utan berättar mer till seriösa intressenter.

Tillverkaren finns i Italien.
Jag bidrar själv med allt arbete, bokföring samt marknadsföring. 
Din insatts blir ca 50 000,00kr för en 50% andel i framtida vinster. Kan självklart diskuteras.

Företag finns redan registrerat för verksamheten, endast investeringen som saknas. Oberoende redovisningsbyrå kommer att anlitas och förmynda över eventuella vinster och utbetalningar enligt riktiga avtal mellan oss.

Jag sitter i Halmstad.
Hör av dig till [email protected] vid intresse.

Barnvagnar finns redan i portföljen samt intresserade köpare.

//Andreas

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 15

2006-10-24, kl 21:29

antonio

antonio

Inlägg: 240

Önskar jag hade de summorna ;) men för den som har är det nog intressant att veta nedanstående;

"Företag finns redan registrerat för verksamheten"
Aktiebolag eller kommanditbolag? Kommer investeraren att vara juridiskt ansvarig för något utöver sitt satsade kapital?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 15

2006-10-24, kl 23:03

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 274

...det beror väl på hur överenskommelsen ser ut?

Oavsett bolagsform så kan man ansluta sig som delägare antingen som person eller eget bolag..

Man kan avtal fram den bästa överenskommelsen.

// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 15

2006-10-25, kl 10:41

username

Andreas
Bergström

Inlägg: 14

Tanken är att köra i befintligt kommanditbolag och där är det bara jag som är juridiskt ansvarig.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 15

2006-10-25, kl 12:30

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 274

Hmm, kommanditbolag drivs väl av minst två personer med lika solidariskt ansvar?..


*usch vad jag ger osäkert intryck ;)*

// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 15

2006-10-25, kl 12:33

username

Andreas
Bergström

Inlägg: 14

Hejsan

Inte nödvändigtvis. Man kan vara en juridiskt ansvarig och hur många icke juridiskt ansvariga komplementärer, delägare som helst. Däremot måste man vara minst två delägare.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 15

2006-10-25, kl 13:58

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 274

Ok, vad är skillnaden mellan KB och HB?

Jag blandar säkert ihop det ;-)

// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 15

2006-10-25, kl 14:44

antonio

antonio

Inlägg: 240

I HB är alla delägarna solidariskt ansvariga, i KB kan delägare vara komplementärer (alltså ansvariga enbart med insatt kapital inte med personlig förmögenhet).

Ingen större skillnad utom just det att det i KB finns delägare som inte riskerar vara personligt ansvariga


Det är glädjande Andreas att du tror så mycket på din idé att du kan tänka dig vara personligt ansvarig för den. Kommer nog att lättare attrahera investerare.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 15

2006-10-25, kl 16:57

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

En investerare satsar väl hellre sitt kapital i ett AB, där vinsten från verksamheten verkligen återbetalas som utdelning och beskattas i kapital. Satasar man pengar i ett KB så kommer vinsten att återkomma som inkomst av näring och beskattas med sociala avgifter och vanlig inkomstskatt.

Det är komlemänteren i ett KB som är fullt ut ansvarig för alla skulder och åtaganden, övriga heter kommanditdelägare och svarar bara för det kapital man satt in i bolaget.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 15

2006-10-25, kl 19:54

username

Andreas
Bergström

Inlägg: 14

Blandat ihop begreppen bara, huvudbudskapet är att bara jag är juridiskt ansvarig och inte investorn.

Skatt eller sociala avgifter är jag inte hundra på, men handlar det om att ta ut en vinst så känns det som att investeringen varit bra :-)

// Andreas

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2