Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Arbeta med utländska företag

Inlägg 1 av 5

2007-08-27, kl 14:41

Dahlquist

Dahlquist

Inlägg: 41

Arbeta med utländska företag

Jag undrar hur det går till när man säljer sina tjänster till utländska företag? Hur fakturerar jag momsen? Jag måste ju skriva fakturan i deras valuta, eller? Och jag måste ju betala sociala avgifter osv själv som vanligt (jag har F-skattsedel i Sverige).
Tacksam för svar.

Mvh
Katarina

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2007-08-27, kl 20:09

username

Ingela
ingela.repo

Inlägg: 173

Det beror på om du skall fakturera inom EU eller utanför, skillnaden är momsen.
Det beror också på vad du har kommit överens med vedebörande om, fakturera i SEK eller deras valuta.
Hör gärna av dig om du vill veta mer.
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2007-08-27, kl 21:05

Dahlquist

Dahlquist

Inlägg: 41

Tack för ditt svar Ingela.
Det land det handlar om i just detta fallet är Norge, men även Danmark och England kan bli aktuella i framtiden. Det blir ju lite krångligare att skriva faktura än i vanliga fall. Jag antar att jag får räkna om det svenska arvodet vi kommit överrens om till deras valuta, och sedan lägga på svensk momssats (fast omräknat i deras valuta) som vanligt?
Och sedan vid bokföringen och deklarationen räkna om från deras valuta till svensk valuta när det gäller momssumman?
Ingenting annat man ska tänka på?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2007-08-27, kl 22:13

mlundgren

mlundgren

Inlägg: 204

Hej Katarina!
Om du har registrerat företag, har du kanske en utsedd kontaktperson hos Skatteverket (?).  Föreslår att du ställer frågan till dem istället, gärna skriftligt (bra att ha ett skriftligt svar att backa tillbaka på). M a o, för att få ett helt tilllförlitligt svar, fråga de som beslutar i denna typ av ärenden.
Utnyttja Skatteverket! De svarar gärna, eftersom de ju gärna vill att du senare ska "dra in" pengar till dem.

Mikael

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2007-08-28, kl 09:28

Dahlquist

Dahlquist

Inlägg: 41

Ok, Mikael - nu har jag skickat iväg ett mail till dem.
Tack för förslaget.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat