Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Lägsta ålder för inköp på Internet?

Inlägg 1 av 3

2008-03-27, kl 12:43

Ola

Ola

Inlägg: 3

Lägsta ålder för inköp på Internet?

Hej

Jag har råkat ut för ett problem. Fick in en beställning, via vår e-butik, för en tid sedan som jag levererade till beställaren. Som vanligt så tog jag en upplysning på kunden och allt var okej. Nu har jag, efter det att paketet som skickats via postförskott, upptäckt att killen är född 1990-10-xx. Med andra ord har hans låga ålder passerat igenom vår granskning, som vi alltid gör med nya kunder.

Orderns värde är 990 kronor inkl. moms och frakt.

Eftersom kunden Ej fyllt 18 år, har jag då förbrukat min möjlighet att kunna kräva honom på pengar?

Tacksam för vägledning inom detta ämne.

Ola

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2008-03-27, kl 13:45

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Nu har du ju fördelen att den gick med postförskott. Så löser han ut varan så får du ju betalt.

Men löser han inte ut så lär du nog få svårt att kräva honom på ev fraktkostnad som du har haft.

Dessutom. Om han löser ut varan men sedan föräldern ringer vansinnig så lär du få betala tillbaks pengarna om dom returnerar. Du får dock stå för all frakt. Inkl returfrakten.

Så har jag förstått det hela.  Som sittandes på andra sidan (som förälder).

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2008-03-27, kl 15:02

Silvin

Silvin

Inlägg: 123

Köp av minderåriga är ett speciellt rättsområde. Generellt gäller att en underårig inte har rätt att företa sig rättshandlingar och binda avtal (sålunda kan de inte genomföra köp).

Däremot vet jag att de finns undantag, minns inte exakt den juridiska ordalydelsen. Men den innefattar att ett barn som uppnått en ålder av 16 år och tjänat sina pengar själv också har rätt att använda dessa pengar. 

Sök lite på google kring "köp av minderårig" så hittar man en del.

/Per

Per Silvin

Inläggets betyg
Svara Svara med citat