Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Hur överlever dom?

Inlägg 1 av 5

2006-09-13, kl 20:32

username

Frank
Randow

Hur överlever dom?

Hej!
En reflektion hur överlever kiosk, restauranger cafeer, dagensrätt restauranger mfl, när det är så höga skatter för att kunna ta ut lön?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2006-09-14, kl 21:01

JanOlov

JanOlov

Tja, när såg du en pizzaman slå in summan i kassaapparaten senast? många har ju bara lådan öppen och lägger ner en del direkt. Skulle tro att dom överlever på det sättet! 

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2006-09-15, kl 08:42

username

Stefan
Svensson

Då jag deltid jobba som restaurangkonsult, så kan jag försöka ge mig på ett svar. Svarta inkomster, svarta löner osv. är långt ifrån sanningen. En Liten pizzeria omsätter exempelvis 3000: - per dag plus moms. 30 dagar ger ägaren en omsättning på 90 000: -
Kostnaderna är för hyran och el 8000: -/månad, råvaror utgör cirka 35 000: -, försäkringar, telefon och reklam cirka 2000: -
Det återstår 45 000: - till löner för chefen och eventuella anställda. Vanligtvis så har man någon på lönebidrag anställd och betala för denne cirka 5000: -/månad.
Kvar bli 40 000: - Hälften av dessa pengar går till staten i form av skatter och ägaren kan varje månad kassera in cirka 20 000: - i nettopengar.
Exemplet är ganska relevant med verkligheten.
Nöjer sig ägaren med en mindre lön, så finns det även utrymme för någon som bara jobbar några timmar varje dag.
Hälsningar

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 5

2006-09-15, kl 19:16

username

Frank
Randow

Hej!
45 lappar är ju skitdåligt på hela 30 dagar, Vilken människa orkar
Jobba så. Dom brukar väl vara fler än två?

PS! hoppas alliansen styr upp skattesamhället, staten är riktiga grisar på
att plocka pengar från våra företag

Mvh Frank

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2006-09-15, kl 22:36

username

Stefan
Svensson

Om dom är fler än två, så omsätter dom nog mer än 3000: - per dag. Man för lätt intrycket att det vimlar av personal på en pizzeria, men förklaringen är oftast den att dessa är praktikanter som invandraverket skickar ut i väntan på att deras ärrende ska prövas.
Visst beskattas vi företagare högt, men vi får inte glömma bort att det privata näringslivet är dom största bidragstagarna i landet.
Pengarna går många gånger tillbaka i form av lönebidrag, investeringsbidrag, lokaliseringsbidrag, omställningsbidrag, eu bidrag eller vad det nu kan vara för bidrag.
Personligen så är jag luttrad över vad det borgeliga blocket kan göra för oss småföretagare.
Kanske sänker dom arbetsgivaravgiften, så att vi få lägra skatter, men å andra sidan så sänker dom A-kassan så jag får färre kunder. Till slut så sitter man lik förbannat med en tom plånbok.
Hälsningar

Inläggets betyg
Svara Svara med citat