Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Kontering av renoveringsmaterial

Inlägg 1 av 2

2008-03-24, kl 23:56

brandsaeter

brandsaeter

Inlägg: 11

Kontering av renoveringsmaterial

Jag kör enskild firma och har innan starten renoverat en fastighet på min privata tomt i syfte att användas som firmans lokal.

Det blev några inköp av material så som färg, virke o.dyl. som jag nu inte riktigt vet var jag ska kontera dessa fakturor.

Det finns säkert någon som har stenkolla på detta!

//Andreas

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2008-03-25, kl 14:04

Ulf Erik

Ulf Erik

Inlägg: 262



Särskilt anpassad lokal i bostaden
Om du använder en del av din bostad till näringsverksamhetenkan du i vissa fall få avdrag för det. En förutsättningär att det är en särskilt anpassad del avbostaden. Med hänsyn till läge, inredning eller användningska denna del inte alls, eller endast obetydligt,kunna användas som bostad.Du kan i så fall få avdrag för skälig del av hyra, värme,vatten m.m. Räntor och tomträttsavgäld kan du intefå avdrag för eftersom du får det i inkomstslagetkapital.Särskilda kostnader för verksamheten, t.ex.speciell ventilation, får du också avdrag för. Däremotkan du inte få avdrag för någon del av allmänna kostnaderför bostaden. Du får t.ex. inte något avdrag omdu målar om eller reparerar hela husfasaden.Om bostaden ägs av din make ( vilka som räknassom make i skattesammanhang, se sidan 47 ) hardu samma möjligheter till avdrag som maken skullehaft om han bedrev verksamheten. Det vill säga dukan då göra avdrag för skälig del av hyra, värme,vatten m.m.

Detta är vad Skatteverket skriver om privatbostad som används i egen näringsverksamhet. Reglerna är ganska snåriga och det är skillnad om fastigheten är en privatfastighet eller näringsfastighet.

Under rättsinformation på hemsidan kan du läsa om hur förvaltningsdomstolar har dömt i olika fall vid avdrag för lokaler i bostäder.

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat