Inlägg 11 av 16
2008-01-16, kl 13:08
Leif Ek: är kostnaderna för bilen högre än förmånsvärdet är
det en god affär,en begagnad bil måste vara relativt ny,annars
är värdeminskningen för låg.
Momsen är avdragsgill på alla kostnader förutom inköpet,
det spelar ju in.
Bränslekostnaden tas upp som en förmån för sig själv varför
det inte spelar roll om den är hög eller låg,man taxeras upp
efter vad man kört privat med bränslekostnaden x 1,2.
En bil med förmånsvärde på 40.000 per år ska alltså kosta
mer än 40.000 att äga och köra,förutom bränslet.
Etanolbil tex förbättrar uträkningen(miljöbil) då förmånsvärdet
är sänkt.
Rätt,kostnaderna styr,man måste räkna vad bilen kommer att kosta en per år privat,och sen jämföra med förmånsvärdet,det spelar naturligtvis in om man kör mycket,hur man servar och reparerar osv.