Inlägg 3 av
16
2008-01-10, kl 21:53
Daniel
Johansson
Inlägg: 274
// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 5 av
16
2008-01-11, kl 09:11
stifor
Inlägg: 386
Nu antar jag att frågan var vilka för- och nackdelar det finns med att köpa en begagnad bil i firman jämfört med att köpa den privat.
Det beror på flera faktorer när det gäller vilken bil du köper och hur du använder den. Generellt kan sägas (motsatsen medför andra alternativet):
Dyr skatt och försäkring -> Firman
Dyra kommande reparationer och service -> Firman
Hög andel tjänstemil jämfört med privatmil -> Privat
Låg värdeminskning -> Privat
Hög drivmedelsförbrukning -> Firman
Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu
Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 7 av
16
2008-01-11, kl 15:40
stifor
Inlägg: 386
Själva egna uttaget från firman ifall du köper bilen privat kostar inte mycket (om du inte har expansionsfond som måste minskas). Det är väl ränteintäkten från bankkontot som försvinner.
Det som avgör vilket som är mest lönsamt behöver man nästan en kristallkula för att svara på. Jag upprepar några exempel nedan.
Ifall det blir dyra reparationer (vilket man antagligen inte vet), så talar det för bilen i firman. Du får tillbaka momsen och betalar resten innan skatt jämfört med att privat betala alla reparationskostnader inkl moms med skattade pengar. Inga reparationer talar för att köpa bilen privat.
Äger du bilen privat, inga reparationskostnader, låg bränsleförbrukning och många tjänstemil kan du se det som att du "tjänar" 18,50 - bränslekostnaden per tjänstemil.
Har du bilen i firman kan du se det som att värdeminskningen betalas med oskattade pengar, privat ägande innebär att du betalar värdeminskningen med skattade pengar.
Det är alltså många parametrar (fler än ovanstående) som påverkar vilket som är mest lönsamt.
Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu
Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 9 av
16
2008-01-15, kl 22:29
stifor
Inlägg: 386
Nej, det stämmer inte att bilen måste vara relativt ny för att det ska vara lönsamt att ha den i firman.
Ju nyare bilen är desto högre värdeminskning har den, å andra sidan ju äldre den är desto högre blir sannolikt notan för reparationer. Därför kan man inte säga att den nödvändigtvis måste var relativt ny för att det ska vara en god affär att ha den i firman. Det är pga förväntade ökande underhållskostnader som förmånen beräknas på nybilspriset och inte det för aktuellt år gällande begagnatpriset.
För privatkörning har inte bränsleförbrukningen någon betydelse när det gäller att avgöra vilken ägarform som är mest fördelaktig. För tjänstekörningen har den däremot mycket stor betydelse där låg bränsleförbrukning och många tjänstemil talar för privat ägande, medan motsatsen talar för bilen i firman.
Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu
Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat