Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

starta enskild firma

Inlägg 1 av 7

2007-02-13, kl 09:33

1design

1design

Inlägg: 99

starta enskild firma

Hej!
Jag funderar nu på att starta en enskildfirma, men har tjänat in en del svarta pengar.. Vad händer om jag startar en enskildfirma? måste jag skatta för alla pengarna på mitt konto då? eller hur funkar de?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2007-02-13, kl 12:18

username

Per
Lindstrand

Inlägg: 5

det du har gjort innan du startar företag är det ju ingen som har med att göra. förutom eventuellt skattemyndigheten om dem ser vad du har skrivit.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2007-02-13, kl 12:51

1design

1design

Inlägg: 99

Hej Per!
Tack för ditt svar, men så om jag fått pengar på mitt konto innan jag startar företag bör de inte göra något? vad menar du med skrivit? om kunden skrivit vad för något det är eller?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2007-02-13, kl 13:09

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Alla pengar som du får in för att du säljer en vara eller tjänst ska skattas. Enligt svensk lag.
Dvs de pengar du har tjänat på din "verksamhet" har du skyldighet att redovisa.
Om du startar en enskild firma behöver du inte nödvändigtvis ha samma konto som ditt privata konto.
Ditt privata konto är dina privata pengar som du kan välja om du vill tillföra de till verksamheten. Men du måste lära dig att se skillnad på privata pengar och verksamhetens ekonomi.
Ett nystartat bolag börjar alltid på noll i ekonomi eller minus då man har initiala kostnader så som registrering av verksamhet, plusgirokonto mm.

Mvh

Magnus Olsson
Uddatorp AB

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2007-02-13, kl 13:51

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Fast samtidigt måste jag poängtera att denna tråd tycker jag är ett tecken på att forumet för startaeget inte är fullt fungerande.

Vilken garanti har vi seriösa nyföretagare att de vi diskuterar med får prisförslag från och ev knyter kontakter med är seriösa företag eller uppstartande.

Mvh

Magnus Olsson
Uddatorp AB

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2007-02-13, kl 16:46

username

Stefan
Svensson

Inlägg: 135

Problemet är väl snarare att man väljer att jaga kunder här inne.
Inte att forumet som sådant har spårat ut - vilket i sig inte behöver vara fel uttryckt. Jag är förvånad över alla som faktiskt använder det här forumet till att jaga på - näe att fånga spigg är inte min melodi.

Hälsningar

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2007-02-14, kl 12:51

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Tänk efter FÖRE start. är något man vinner mycket i längden på.Resultatet utav det ser man först något eller några år senare. Rådgivning för start av företag är adragsgillt fullt ut och det bör man ta till sig. Själv hjälper jag till med start av företag och ekonomistyrning i Sverige och Lettland. men kan inte åta mig något förrän tidigast i september-07, men enstaka frågor kan jag besvara på [email protected]

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat