Inlägg 21 av 26
2007-11-12, kl 00:37
Hej Allihopa
Har läst era inlägg och har en del synpunkter. För det första tror jag att alla förstår att en logotyp inte är en kostnad utan en investering. Logotypens värde ökar för varje år och är företagets viktigaste imateriella tillgång.
Jag driver hemsidan www.logo-design.se sedan ca 1 år tillbaka och kan tala utifrån den egna erfarenheten att det kryllar av skojjare som beställer logotyper från olika logo firmor för att sedan använda deras skisser utan att betala något.
Vi var tvungna att komma till bukt med detta problem och har nu 50% förskottsbetalning. Detta skrämmer bort många men nu har vi få men kvalitativa uppdrag. Detta passar oss utmärkt.
Jag vill också påpeka till Maria att det är oetiskt att anlita gymnasiestudenter då det oftast sker "svart" och man uttnyttjar det faktum att de inte lever på sin design. Vi som lever av vårt arbete måste se till att få bra betalt. Man kan "anlita" gymnasielever till att bokföra, städa i ens företag mm men jag tror inte att man skall spara in på kostnader på det sättet i ett seriöst bolag och framförallt inte tipsa om sådana genvägar här.
Sen tycker jag att det är lite tråkigt att debatten om logotyper här på starta eget endast handlar om priser. Kan man inte betala 5-6 tusen för en logotyp som man skall använda sig av i flera decenier så har man egentligen inte råd att driva sin firma överhuvudtaget.
Varumärket är det mest primära kommunikationsredksapet och ett första steg i sin marknadsföring. Hoppar man över detta viktiga steg så har man egentligen inget varumärkeskoncept och i grunden ingen hållbar affärside.