Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Har äntligen en riktigt bra idé!

Inlägg 1 av 5

2006-10-18, kl 22:39

No Image

Borttagen Medlem

Inlägg: 0

Har äntligen en riktigt bra idé!

För en månad sedan satt jag i bilen och funderade. Jag funderade på affärsidéer och även den bok i tjänstemarknadsföring jag läst. Plötsligt börjar det snurra i huvudet och jag känner något ta form. Först tveksamt och i fel ända men någon minut senare har jag idéen klar! Detta tog kanske 2-3 minuter. En superidé som ligger helrätt i tiden! Så fort jag kom hem letade jag på nätet efter en liknande tjänst. Hittade inget! Jag började arbeta med flödesbeskrivningar när jag efter någon dag plötsligt råkar hitta en tjänst som i det närmaste är identisk med vad jag kommit på. Som vanligt, det mesta finns...

Ok, eftersom jag inte hittade deras tjänst gör inte andra det heller vilket betyder att jag borde kunna få plats! Det är ju trots allt så att råder konkurrens i de flesta branscher.
 
Nu till frågan. Kan de på något sätt hindra mig? Det borde inte gå va? Jag hittade en annan tjänst, i en annan bransch, som påstods vara patentsökt vad det beträffar konceptet. Kan man verkligen patentera ett koncept? I så fall, varför har inte t ex CDON gjort så för att få bort t ex Ginza?

Skall jag lämna en bra idé eftersom den redan finns eller skall jag satsa? Jag är inställd på det senare men jag vill höra om någon är av annan åsikt och vilken anledning som finns.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2006-10-19, kl 07:54

username

Medlem
#47460

Inlägg: 1

Hallå Gunnar, sjäkvklart ska du köra på en affärsidé kan ingen få patent på.
Hälsninga Jörgen N

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2006-10-21, kl 10:37

No Image

Borttagen Medlem

Inlägg: 0

Tack för svar! Nej, det verkar märkligt att man kan patentsöka koncept men enligt DinaGrannar som föemdlar hushållsnära tjänster har de tydligen patentsökt konceptet... verkar mysko... men söka kan man ju alltid, lurar säkert någon. Se lägst ned på deras sida:
http://www.grannar.se/

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2006-10-21, kl 12:09

antonio

antonio

Inlägg: 240

Man får inte ens patentsöka produktionssätt... om du hittar på ett sätt att producera något som gör produktionen 1000% effektivare kan du inte patentsöka detta...

Som uppfinning gäller inte och du kan alltså inte patentera;
"3. en plan, regel eller metod för intellektuellverksamhet, för spel eller för affärsverksamhet eller ett datorprogram"
Patentlag (1967:837)

Av den anledningen kan Netonnet inte patentera
internetförsäljning som idé.


Förresten patentsökt och patenterad kan väl inte
vara samma sak? :)

En annan tråd om detta; Här

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2006-10-28, kl 14:07

username

Jonatan
Edler

Inlägg: 10

Vet inte vilken affärsidén är, men generellt för patenter, är att man bara kan patentera tekniska lösningar. Dessa måste dessutom specifieras väldigt noga. En affärsidé kan inte på något sätt patenteras, men tekniska lösningar inom den kan (gällande proukten eller dess tillverkningsmedel). Var även försiktig med de andra skyddsformerna; varumärken, design och upphovsrätt.. Kopiera inget, så är allt lugnt!

MVH
Jonatan

Inläggets betyg
Svara Svara med citat