Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Livsmedelsgrossist

Inlägg 1 av 2

2006-11-16, kl 17:51

username

Said
Tony

Livsmedelsgrossist

Hej!
Jag och min polare tänker öppna en livsmedelsgrossist i skåne, typ som snabbgross.se. Vi har hittat ganska stor lokal med mini lastbil.

Jag behöver hjälp med hur man börjar med sådan bransch från grunden, alltså hur man ska gå tillväga, vilka företag ska man ta kontakt med och om det behövs tillstånd för att öppna en livsmedelsgrossist.

Tacksam på förhand!
MVH

TP1000000

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2006-11-16, kl 21:32

username

Stefan
Svensson

DÅ jag även jobbar delvis som restaurangkonsult, så känner jag till denna bransch ganska väl.
du behöver alla tillstånd som går att få. Allt från brandmyndigheter, sotare, yrkesinspektionen till miljökontoret. name it!
Dina inköpskanaler är inköpsagenter som finns lite varstans i Sverige, men många sitter i göteborg.
Det kostar stora pengar att vara en matgrossist.
Sortimentet är enormt och bara en sådan sak som oxfilé kostar runt 350 000: - att köpa in som minimumgräns för att du ska få ett bra pris. tänk er sedan resten med fläskfilé, ryggbiff, kotlettrader, sidfläsk osv. Det är bara de många miljoner.
Sedan tillkommer konserver för några miljoner, pappersvaror för miljoner osv. Men har ni gott om pengar, så varför inte.

Snabbgrossarna drivs huvudsakligen av stora koncerner, med få undantag.

Hälsningar!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat