Inlägg 1 av 8
2007-10-17, kl 10:40
Hur korrigera klumpig bokföring?
Hej! Jag har startat en väldigt liten verksamhet, och tänkte att bokföra kan jag lära mig eftersom. Det har fungerat fint i de flesta fall, men just nu står jag inför följande misstag som bör korrigeras:
Vad jag förstått bör man efter varje månads slut kontera över all in- och utgående moms summerad till 2650/1650, redovisa detta och sedan vid inbetalningen debetera eller kreditera det berörda momskontot (beroende på huruvida man har en skuld eller fordran.)
Jag har inte gjort denna kontering vid varje månadsskifte, vilket medfört att jag har ett par månaders utgående moms liggandes i bokföringen och inte har vetat varifrån jag ska ta dem när jag bokför min momsredovisning.
Vad ska jag göra åt detta? Spontant tänker jag att jag bör ta all moms som finns i min bokföring (ingående som utgående) och föra över till 2650/1650 för att sedan plocka därifrån varje gång jag redovisar moms. I så fall borde jag ju komma ikapp mig så fort jag redovisar september månads moms (som är den sista månad jag gjort fel på.) Stämmer detta?
Svara Svara med citat