Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 3 av 3

1 2 3
Forum ABC för dig som vill starta eget

Registrering av företag m.m.

Inlägg 21 av 24

2008-01-30, kl 10:04

username

Frank
Johansson

Inlägg: 64

Kaj Svensson: jo ,men som jag skrev tidigare över 30% :), här där jag bor är det 32% i kommunal skatt, egenavgifterna är på runt 31 %. så det var en avrundning ... det kan bli mycket högre skatt än så min vän, om du kommer över gränsen där den statliga skatten början "kicka in" lägg då på 20-25% i skatt ytterligare på det belopp som överskrider gränsen - det finns två gränser om jag minns rätt ... det finns flera skattaspekter och detta är en förenkling, du har tex ett grundavdrag att räkna bort och ett schabloon avdrag ... men jag ville förenkla.. lite men ändå hamna i rätta krokarna ... Jag sitter inte och hittar på saker :) Civilekonom står det på mitt diplom :)


Nej nej....jag tror inte att du hittar på. Jag tänkte bara att vi pratade om att man får behålla sisådär 50% av fakturan....men ändå så måste man betala över 60% i skatt. Det lät bara lite konstigt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 22 av 24

2008-01-30, kl 10:08

username

Kent

Inlägg: 204

Först betalar du egenavgifter på 100%, ca 25%. Då har du ca 75% kvar. På dessa betalar du kommunalskatten på ca 35%=26,25%. 26,25%+25%=51,25%. Detta gäller EF.
Har du däremot ett AB betalar du sociala avgifter och dessa ligger på drygt 30%, och då blir svaret lite annorlunda. Kommunalskatten varierar också och dessutom om man är medlem i svenska kyrkan eller inte. Detta är ungefärliga siffror. Vill du ha exakta siffror bör du kontakta skattemyndigheten där du bor.


Frank Johansson:


Kent Christensen: Om du skickar en räkning på 10 000 + moms så ska du dra av dina kostnader först. Du kommer att ha kostnader för kontorsmaterial för att bl.a. kunna skriva ut dina fakturor. Kommer du att leja bort bokföringen är det en kostnad som räknas bort också. Du kommer eventuellt att gå nån typ av vidareutbildning. Telefon är nog också nödvändigt. Osv. Du skriver inte vilken typ av tjänsteföretag du kommer att ha så det är inte lätt att säja så generellt som du har beskrivit. Man kan däremot säja att du kommer att få ut ungefär  hälften av det du har kvar efter att du har betalat dina övriga utgifter. Andra halvan är skatter. Detta är en grov uppskattning. Det hela beror på vliken kommunalskatt och hur mycket statlig skatt du kommer att få betala också, bl.a.
Titta...hittade en citeringsknapp :)

Det var precis det hon sa..."Du får räkna på ungefär hälften av faktureringsvärdet".





Det beror också på vad du menar med att "hälften av faktureringsvärdet" är dina. Skattade eller oskattade pengar. I ursprungsfrågan gäller det fakturabeloppet och inte vinsten efter alla kostnader. Det är det jag har gått ut från. Faktureringsvärdet bör ju innehålla dina övriga omkostnader också. Tänk på telefon, kontor, kontorsmaterial, resor, utbildn., m.m. Upprepar mej visst en del men det är för att förtydliga det hela. Jag tittar på frågeställningen och svarar som jag uppfattar frågan.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 23 av 24

2008-01-30, kl 10:09

MrKaj

MrKaj

Inlägg: 87

Intäkt - kostnad = resultat , därefter kommer skatter på resultatet

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 24 av 24

2008-01-30, kl 23:26

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Frågeställaren kanske skulle gå en ekonomikurs så att begreppen klarnar.

[email protected]   start av företag i Sverige och Lettland samt ekonomistyrning.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Sida 3 av 3

1 2 3