Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Ett par frågor för en nybörjare.

Inlägg 1 av 3

2007-10-02, kl 13:49

username

Frank
Johansson

Ett par frågor för en nybörjare.

Hej!

Några frågor, hoppas på någon har tid att svara:
1. Låt oss säga att jag säljer en produkt för 10 000 kr + moms. Om jag nu ska använda dessa pengar så måste jag betala egenavgifter och dyl. på de de 10 000 kr, eller hur? En vän till mig sa, ja men bara om du ska ta ut den som lön. Men han hävdar att jag får använda de 10 000 för personliga utgifter. Hur går det till egentligen? Är det ens lagligt? Jag har fått rådet av en affärrådgivare att jag ska halvera de 10 000 och det är det som jag får i börsen. Nu vet jag att det är lite beroende på andra saker också. Men för att vara säker så ska beloppet halveras.

2. Min bostad kommer användas till att jobba ifrån. Visst får jag "dra av" eller vad det nu heter på: hyra, el, telefonkostnader, datoranvänding (privat dator)? och hur räknar man på sådant?

Tacksam för svar.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2007-10-02, kl 14:07

username

Medlem

Hej!

På dessa frågor finner du svaret i Starta och driva företag av Björn Lundén.
Boken finns på biblioteket och i bokhandel.
där finns ännu mer tips och ideér som du kan ha nytta av.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2007-10-02, kl 14:37

hfohrman

hfohrman

Har man en enskild firma så är det du själv som betalar skatten. Så på frågan om du själv kan ta ut dessa 10 000:- så kan du det. Men du skall ju dessutom betala skatt tills staten så det kan ju vara bra att reservera just ca 50% av ditt överskott för det kommer ju efterskatt som på alla arbeten där man betalt för lite i skatt direkt.  Det finns bokföringsprogram som håller reda på din skatteskuld hela tiden så du kan kanske välja ett sådant.
Sedan detta med avdrag för arbete från hemmet så är detta reglerat i skattelagstiftningen ganska regält.  Normalt finns det en schablon som kan dras av. 2000:- i villa, 4000:- i lägenhet om man arbetar mer än 800 timmar hemma per år.
Om du skall dra av mera så måste du inreda så rummet inte kan användas på annat sätt. Ex en tandläkare som installerar en tandläkarstol. Men ett kontor så gäller schablonen och detta skall täcka elkostnad osv.

Dom andra kostnaderna. Här kan du dra dom extra kostnader du har. Ex telefoni. Om du använder hemmatelefonen så skulle den ju kostat oberoende om du driver företag eller ej. Så du får bara dra av samtalskostnaden för tjänstesamtal. Har du däremot en extra telefon så kan du dra rubbet.
Sak samma med datorn. Vilka extrakostnader har du.  Datorn har du ju oberoende av företaget. Men du köper kanske ett bokföringsprogram. Detta drar du av. Och. Det går ju en massa bläckpatroner för alla utskrifter. Det drar du av.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat