Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Mobiltelefoni - företag eller privatabonnemang?

Inlägg 1 av 8

2006-09-18, kl 10:21

username

Medlem

Mobiltelefoni - företag eller privatabonnemang?

Hej!
Jag är precis på gång att starta en egen verksamhet (enskild firma) vid sidan om min heltidsanställning och jag har en fundering angående mobilabonnemang. Jag har kikat på företagslösningar (framförallt från Telia och Tre) men jag tycker att de privata alternativen är betydligt intressantare, både ur ekonomisk synvinkel men också innehållsmässigt, Speciellt hos Tre. Jag undrar om jag kan teckna ett privat-abonnemang och använda den i mitt företag även om abonnemangstypen är "privat"? Abonnemanget kommer inte att användas för privata samtal utan kommer endast att vara avsedd för firmans verksamhet med undantag för en och annan pizza-beställning... ;-)

Någon som käner sig manad att reda ut detta eller kanske kan dela med sig av egna erfarenheter?

MVH

/..Ronnie

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2006-09-18, kl 11:10

antonio

antonio

Företagsabonnemanget är nog avsett för lite större verksamheter, som vi kom i på i en annan tråd så kan en enskild firma inte iklä sig juridiska rättigheter eller skyldigheter eftersom ett enkelt bolag inte är en juridisk person.
Mao så kan det enkla bolaget inte teckna ett abonnemang.

"Jag undrar om jag kan teckna ett privat-abonnemang och använda den i mitt företag även om abonnemangstypen är "privat"?"
Det måste ju gå med hänsyn till ovanstående :)

MVH Antonio

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2006-09-18, kl 11:29

antonio

antonio

Lag (1980:1102) om handelsbolag och enkla bolag
3 Kap. Enkla bolag

"Bolagsmännens förhållande till tredje man

5 § Genom ett avtal som sluts på bolagsmännens
vägnar eller under en benämning varmed
bolagsmännen samfällt betecknas blir endast den
bolagsman som har deltagit i avtalet berättigad
eller förpliktad i förhållande till
medkontrahenten.

Har flera bolagsmän deltagit i avtalet, har de
lika rätt i förhållande till medkontrahenten
och svarar solidariskt för vad som har utfästs.
Vad som nu har sagts gäller inte, om något annat
har bestämts i avtalet."

Det är alltså privatperson som tecknar avtal om
abonnemang i detta fall?

Mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 8

2006-09-18, kl 11:54

username

Medlem

Tack så mycket för ditt svar, Antonio!
Du bekräftar de tvivel jag själv haft angående avsaknad av juridisk person i förhållande till telefonabonnemang i syfte att användas i verksamheten. Jag vet att det här ämnet har diskuterats på detta forum tidigare men efter renoveringen av startaeget.se så finns de gamla diskussionerna inte kvar såvitt jag kan se i alla fall? Otroligt synd i så fall eftersom det fanns MYCKET intressant läsning i det gamla forumet! En arkiv-funktion kanske kan vara på sin plats eller en databas-portning (om det är möjligt) till den nya forumlösningen?

Vad gäller lagtexten så måste jag erkänna att jag får en lätt huvudvärk av att bara läsa de första 5 raderna... Ha, ha!

Jag tolkar denna text på följande sätt:
Om jag tecknar ett mobilabonnemang med en leverantör förbinder jag mig som undertecknande person (trots att den enskilda firman , sk. "samlingsnamn", står som ägare) att följa avtalets regler.

Kan skatteverket ha något att säga om detta med tanke på de tidigare diskussionerna om privat resp. professionellt bruk av ex. dator, internet och telefon? Det står ju trots allt inte "Telia företag" på fakturan?

MVH

/..Ronnie

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2006-09-18, kl 12:17

antonio

antonio

Tack själv, känner att jag måste friska upp minnet från tidigare studier ibland.
Det är andra som också beklagat sig över att de gamla inläggen raderats, men vi får nog skapa en ny databas och jag tar gärna del av detta.

Lagtexterna brukar ju vara gamla och svårtolkade på det sättet, hehe krävs ju nästan en tolk.

"
Om jag tecknar ett mobilabonnemang med en leverantör förbinder jag
mig som undertecknande person (trots att den enskilda firman , sk.
"samlingsnamn", står som ägare) att följa avtalets regler."
Som lagen påpekar så kan alltså enskilda firman inte äga något, dock så kan firman (namnet) användas, men denna representerar egentligen privatpersonen som näringsidkare.... så med andra ord så verkar ditt resonemang korrekt.

Din andra fråga kan jag tyvärr inte mycket om, skattmasen borde ju bara bry sig om ditt resultat och den beskattningsbara inkomsten du gör som enskild näringsidkare.
Om du ringer ett privatsamtal till en vän och pratar om vädret med abonnemanget menar du?
Om du som privatperson använder mobilabonnemang flitigt, kan detta då resultera i skattelättnader? Tror inte det... så därför om du har massa privata kostnader i verksamheten som gör att vinsten blir +/- 0 så blir således din skatt 0? Detta skulle skattmasen förmodligen inte gilla... vi beskattas för inkomst, inte för besparing (t.ex. en privatperson beskattas för hela inkomsten in inkomst-utgifter)
Hmm klurigt, med risk för att ge dig felkativa svar så avstår jag nog nu :P

Lycka till Ronnie

Mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2006-09-18, kl 18:58

foretagande

foretagande

1 Ett enkelt bolag och en enskild firma är två helt olika saker, alltså saknar hänvisningen till lagen om Handelsbolag och ennkla bolag all relevans i sammanhanget.
2 Du kan teckna ett privatabonemang det är inga problem, du kan också lägga in kostnaden i din bokföring det är heller inga problem men däremot har du ett problem med momsen såvida inte fakturan är adresserad till din firma. Det finns dock inget som säger att abonnenten och betalaren måste vara samma så det bör gå att få fakturan ställd till din firma trots att abonemanget är privat.
3 Om det  står Telia företag på fakturan elelr ej har ingen betydelse, det är din användning av telefonen som är avgörande för om du kan ha den i firman eller ej. Före mobilernas tid så var det så att om man hade en telefon hemma och ville dra av kostnaderna i företaget så började man med att räkna bort abonemangsavgiften eftersom man menade att alla har en telefon och alltså skulle du varit tvungen att betala dden delen själv iallafall. Sedan är själva samtalen en trovärdighetsfråga, hur troligt är det att du aldrig skulle ringa något själv utan att allt skulle vara för firman? Knappast sannolikt, därför gjorde man en uppdelning där en del av kostnaden var privata och en del firmans, hur stor fördelning beror på verksamhet. Tänk på att då du inte kunde lyfta momsen för den del av kostnaden som bokas som privat.
När sedan mobiltelefonerna kom så förutsatte man istället tvärtom , att all kostnad för en mobiltelefon är firmans eftersom man inte så ofta hade en privat sådan. Numera ligger väl kanske beräkningarna som bör göras med mobilen på samma nivåer som man tidigare hade när det gällde den fasta telefonen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 7 av 8

2006-09-18, kl 19:13

antonio

antonio

Där ser man, var not lite förvirrad över begreppen. Så enskilda firmor är inte särskilt lagstadgade förutom vid registrering av firma?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2006-09-19, kl 07:56

username

Medlem

Tack för att ni hjälpt till att reta ut frågetecknen en hel del, Karin & Antonio! Eftersom jag redan har en mobiltelefon i mitt heltidsjobb som jag även får ringa enstaka privata samtal med så kommer detta abonnemang, med kanske något enstaka undantag, enbart att användas i verksamheten som kommer att bedrivas endast på kvällar och helger. Jag tycker att Telia (för att bli en smula off-topic) har halkat efter oerhört vad gäller valmöjligheter på abonnemang. De måste ju leva på sin nät-täckning och inte innehållet? Tre erbjuder ju ex. obegränsad streamad musik och andra, mycket intressanta lösningar. Däremot finns inte denna variant i företagsavtalen, vilket iofs kan vara förståeligt. Nåja! Nu ska ja bara hitta en mobiltelefon eftersom jag är allergisk mot 18-månadersavtal... :-)

Tack än en gång för all hjälp!

MVH

/..Ronnie

Inläggets betyg
Svara Svara med citat