Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Eget kapital tillbaka

Inlägg 1 av 7

2006-09-27, kl 17:51

startaegetemma

startaegetemma

Eget kapital tillbaka

Eget kapital för enskild firma, kan jag få tillbaka det sen med tiden? kan jag göra en utbetalning till mig själv? 
vad bokför man det som? Egna uttag eller något annat?
Tacksam för svar

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2006-09-27, kl 20:36

A-Lagret

A-Lagret

Vid start så får man ofta lägga in pengar i bolaget som du bokför som egen insättning,
som du närsom helst kan plocka ut som eget uttag om pengar finns, dessa pengar kan du även ta ut förmånlig ränta på.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2006-09-27, kl 20:48

username

Kenny
Plesner

Tomas, hur fungerar det med att ta ut ränta?

//Kenny

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 7

2006-09-27, kl 20:54

A-Lagret

A-Lagret

Ni lånar ut era skattade pengar till företaget dessa kan man ta ränta på varje år, förmånligare än lön.

Kan även låta räntan vara kvar som eget kapital och ta ut när det känns rätt.

mvh
Tomas
HTS Lagercentral.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2006-09-27, kl 21:00

username

Kenny
Plesner

Hur bokför man den räntan då?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2006-09-28, kl 00:01

foretagande

foretagande

I en enskild firma kan man inte bokföra någon ränta på "inlånade" pengar. Du kan ju liksom inte betala ränta för att du lånar av dig själv, där är det skillnad om det är ett AB det handlar om. däremot kan du göra en räntefördelning i deklarationen där man "flyttar" en del av resultatet bort från företagsbeskattningen och istället beskattar det under kapital som ränteintäkt. Dock krävs det att ditt egna kapital är över 50.000 för att du ska får göra det. Skulle det istället vara så att du har negativt eget kapital på mer än 50.000 är du tvungen att göra tvärt om, alltså ta upp en intäkt i firman för "utlånade" pengar och istället dra av samma ränta under kapital. Hur stor räntesats man ska ha anges av SKM.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 7 av 7

2006-09-28, kl 08:21

A-Lagret

A-Lagret

Ni verkar insatt i ämnet, fick uppgifter av LRF att jag får ränta på mitt egna kapital i företaget. sen kanske dom menade som ditt exempel.

Brukar inte protestera om det är till min fördel :-)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat