Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

bokföra resor

Inlägg 1 av 8

2007-05-22, kl 11:44

Edith400

Edith400

Inlägg: 16

bokföra resor

Hej,

Jag undrar var gränser går och om det är möjligt att bokföra resor som en kostnad för företaget. Jag har startat en firma och i mina affärer ingår kontakt med spanska företag. Om jag åker till Spanien för att träffa blivande kunder kan jag ange resan som en kostnad? Hur fungerar det?

Mvh
Edith Escobar

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2007-05-22, kl 12:32

stifor

stifor

Inlägg: 386

Allt är möjligt att bokföra, det är ditt beslut och du behöver inte visa för någon annan vad du bokfört. När du gör din årliga inkomstdeklaration för firman behöver du inte heller visa några detaljer om vilka kostnader du tagit upp i bokföringen.

Vad som däremot händer ifall du åker på en skatterevision är omöjligt att säga. Då blir frågan ifall din bokförda kostnad godtas som hänförlig till firman eller anses som en privat kostnad och det kan få rätt stora ekonomiska konsekvenser.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2007-05-22, kl 12:34

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 274

Bra svar ;)

// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2007-05-22, kl 13:28

Edith400

Edith400

Inlägg: 16

För mig handlar det inte om ett enkelt beslut utan vad är det som är rätt och fel: Om jag reser på grund av min firma då vill jag veta om jag skall lägga det på firman och att detta inte innebär framtida problem. jag är inte intresserad av att spara ett par tusen och lägga dem på firma om detta betyder problem med skattemyndigheten, bokföring eller vem som helst. Kankse bättre att fråga skatteverket?
Edith

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2007-05-22, kl 14:00

stifor

stifor

Inlägg: 386

Edith, mitt budskap kanske inte gick fram.

Ifall du reser pga din firma är det givetvis meningen att du ska kunna bokföra det som en kostnad.

Att Skatteverket vid en eventuell framtida skatterevision kommer att anse att din resa var pga firman, är däremot inte alls någon självklarhet. Jag tror inte heller att ifall du frågar dem idag och får ett Ja-svar, är någon garanti för vad de kommer att ta för beslut vid en eventuell skatterevision.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2007-05-22, kl 14:35

Edith400

Edith400

Inlägg: 16

ok, tack för informationen, men om det är så då fungerar sakerna inte som de skall. Om skatteverket som är myndigheten som granskar skattefrågor säger "ja" nu och sedan ifrågasätter beslutet eller något de själva har sagt då fungerar detta värre än i utlandet och då är et svårt att göra sakerna på det bästa sättet. Borde det inte finnas tydliga linjer och information om vad man skall eller inte skall göra?.

Jag skulle kunna betala en resa privat, men det känns ändå fel att anväda pengar från min privata konto för arbetet.
Jag uppskattar svar och kommentarer
Edith

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2007-05-22, kl 20:19

username

Medlem
#42816

Inlägg: 12

Hej Edith,

Allt som har med verksamheten att göra är avdragsgillt. Om du har kunder i spanien och måste besöka dem för att göra jobbet så är självklart kostnaden avdragsgill.

Funderar du på att i samband med arbetsresan ta några dagar semester så är de kostnaden i samband med det inte avdragsgillt.

Glöm inte att du har rätt att ta traktamente för de dagar du jobbar i spanien. Aktuella traktamenten hittar du på skatteverket.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2007-05-22, kl 22:50

username

Lars
Kuusiniemi

Inlägg: 43

Själv har jag haft en del kombinerade resor inrikes där både  näringsverksamhet (kundbesök eller annan aktivitet) och semester ingått under samma resa. Jag brukar då bokföra resekostnaden (ex milersättning) på företaget till den del den hade uppstått om jag bara gjort jobbdelen och i deklarationen öppet yrka på avdrag för detta och tala om hur det förhåller sig. Det har gått bra. Jag är mycket för öppna yrkanden i tveksamma/gränsfall. Då har Skatteverket möjlighet att säga ja eller nej till avdraget. Blir det JA så är ju det bra, blir det NEJ så blir det så men inget skattetillägg för man har inte dolt något utan berättat hur det förhåller sig. I mitt fall har det i dessa fall inte varit problem med att få igenom avdagen.

/Lasse

LK

Inläggets betyg
Svara Svara med citat