Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Teknik

Gratis hemsida!

Inlägg 1 av 4

2007-08-23, kl 18:36

username

Medlem
#42766

Inlägg: 32

Gratis hemsida!

Vill du ha gratis hemsida, helt utan kostnader och helt utan störande reklam?

Perfekt för det nystartade företaget som i dagsläget kanske inte har budget till att betala för en hemsida.

Kolla in tjänsten på
www.webbochsant.se

Klicka på bannern längst ned på sidan för att komma till tjänsten och läsa vidare.

Och kom gärna med synpunkter på hur tjänsten kan förbättras.

MVH
Daniel Eliasson
Produktionschef
Webb & Sånt - Proffsiga hemsidor billigt!


Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2007-09-26, kl 10:09

wwwguru

wwwguru

Inlägg: 2

Jag är kritisk till alla som erbjuder så kallade gratistjänster. I det här fallet, när jag läser villkoren så är det framförallt två saker jag reagerar på.

1. "Webb & Sånt äger rättigheterna till samtliga hemsidor såväl grafik som programkod, och får under inga omständigheter kopieras eller stjälas" Det här innebär ju i praktiken att jag inte har rättigheterna till min egen sida och att Webb & Sånt när som helst kan välja att ändra i sidan.

2. "Vid hög efterfrågan kan en kostnad för tjänsten bli aktuell." Vill ni fånga in så många som möjligt för att sedan sätta en prislapp för att få fortsätta använda tjänsten. Om jag då avslutar tjänsten innebär ju det att jag, enligt punkten ovan, inte äger rättigheterna till sidan och alltså inte har någon hemsida längre. Det här tycker jag mer liknar utpressning.

Erik Berg, VD
C&E Webbguru

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2007-09-26, kl 10:52

websupporten

websupporten

Inlägg: 220

Gratis byxor, gratis bilar, gratis bostäder...
Är det 1a april idag, eller Karl Marx har återuppstått ;-)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2007-09-26, kl 10:56

username

Medlem
#42766

Inlägg: 32

Hej Erik,
Tack för ditt svar!

Självklart skall man vara kritisk till tjänster på nätet. Det är jag också och, precis som du, speciellt till gratis tjänster.

www.GratisHemsidan.se är en tjänst som skapats för att företag, föreningar och privatpersoner skall få en chans att synas på nätet helt gratis. Vi har också valt att inte lägga reklam på de hemsidor som skapas för att det inte skall uppfattas som negativt av dina besökare. Du binder dig inte på något sätt och kan närsomhelt radera din hemsida.

För att ge svar på dina frågor:
1. "Webb & Sånt äger rättigheterna till samtliga hemsidor såväl grafik som programkod, och får under inga omständigheter kopieras eller stjälas"

Denna punkt är skriven för att undvika att sidorna kopieras och sprids på annat vis än genom oss. Eftersom vi köpt rättigheter till en del av grafiken för just syftet att inte sälja eller sprida vidare på annat sätt, så kan vi och får vi inte heller sälja eller sprida vidare grafiken utan upphovsmännens tillstånd.



2. "Vid hög efterfrågan kan en kostnad för tjänsten bli aktuell. Du har då möjlighet att själv välja om du önskar behålla tjänsten eller om du vill avsluta tjänsten. "

Vår enda inkomst för denna tjänst är för reklamintäkter på www.GratisHemsidan.se.
Om efterfrågan skulle bli större än vad intäkterna tillåter, så går vi med förlust, eftersom vi har utigifter för webbhotell, trafik mm.
Därför måste vi förbereda dig som kund på att en kostnad för tjänsten kan bli aktuell vid för hög efterfrågan. Du väljer då själv om du vill fortsätta tjänsten eller om du vill avsluta. Vi kan inte skriva i avtalet att tjänsten kommer att vara gratis i all evighet. Då ljuger vi, för vi vet inte hur framtiden kommer att se ut.

Jämför detta exempelvis med tjänster som Hotmail och gmail.
Deras tjänster går ut på att du får en helt egen epostadress gratis.
Vad händer om de börjar att ta betalt , och du avslutar tjänsten, får du behålla adressen då?
Nej, det får du inte. Är detta också en form av utpressning då undrar jag?

Det var iallafall intressant att höra dina synpunkter, och det kan hända att vi får se över avtalet för att ytterligare förtydliga tjänsten så att inga eventuella missförstånd uppstår.
Kom gärna med fler synpunkter så skall jag se om jag kan hjälpa dig med dessa.

MVH
Daniel Eliasson
Produktionschef
Webb & Sånt

Inläggets betyg
Svara Svara med citat