Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bidrag?

Inlägg 1 av 4

2009-03-21, kl 02:21

username

Daniel
Ohlsson

Inlägg: 5

Bidrag?

Hej,

Jag är i uppstarten av ett företag.
Grejen är att jag jobbar heltid på ett annat företag och tänkte gå ner till 50% på det och köra mitt nya företag 50%.

Finns det några bidrag jag skulle kunna söka som "stöd" ifall inte företaget går med vinst de första månaderna?. Såg att Arbetsförmedligen & Nutek har men det är för arbetslösa.

Daniel

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2009-04-17, kl 19:40

stifor

stifor

Inlägg: 386

Låter inte speciellt troligt att du ska kunna få bidrag för det.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2009-04-17, kl 20:50

JessicaLY

JessicaLY

Inlägg: 37

man får bara stöd då man är 100% arbetslös och skall starta eget.

mvh www.nojdis.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2009-09-17, kl 19:27

PontusM

PontusM

Inlägg: 12

"Finns det några bidrag jag skulle kunna söka som stöd"

Hejsan, lite sent svar, men om någon annan skulle fundera i samma banor så kan jag berätta att det går. Jag själv kommer bli tjänstledig från mitt "riktiga" jobb för att prova vingarna som egen företagare. Jag trodde inte heller att det var möjligt att få tex starta-eget bidrag, men det går. För min del var det rätt enkelt då jag bor i en s.k stödkommun. Kolla upp om din kommun är det, i sådana fall går det.

A och O för att få starta-eget bidrag är att du har en bra affärsplan. Arbetsförmedlingen anlitar en konsult som gör en bedömning om ditt företag kommer kunna vara lönsamt efter bidraget tagit slut. Är svaret ja, så får du starta-eget bidrag.

Vad jag förstått så spelar det egentligen inte någon roll om du bor i stödkommun, är arbetssökande eller ej. Utan kan du bara visa upp en bra affärsplan så kan du bli beviljad starta-eget bidrag.

Det finns även andra bidrag att få. Tex "regionalt investeringsstöd". Kolla på tillväxtverket eller länsstyrelsens hemsida.

Mvh
Pontus

Inläggets betyg
Svara Svara med citat