Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Semesterlön/ersättning/tillägg

Inlägg 1 av 2

2008-05-30, kl 18:23

username

Magnus

Inlägg: 27

Semesterlön/ersättning/tillägg

Jag sitter och skall försöka betala ut min första semesterlön. I kollektivavtalet står följande;

"Kalenderåret utgör semesterår som också är intjänandeår"

"Semesterlönen utgörs av den aktuella månadslönen och semestertillägg som för varje betald semesterdag utgör 0,6% av medarbetarens vid semestertillfället aktuella månadslönen."

Personen anställdes den 1 april med en månadslön på 17000 och är över 50 år vilket innebär att denne har rätt till 32 dagars semester per fullt arbetsår. 1 april innebär att han under 2008 kommer att tjäna in 24 semesterdagar av vilka han skall ta ut 22 under hela Juni månad (4 veckor+två dagar).

Frågan är nu hur jag bokför och räknar ut detta. Enligt lag skall man ju ha 12% av bruttolönen i semesterlön. Enligt mina amatöruträkningar blir det enligt följande;

17000*9=153 000*0,12=18360 kr som skall betalas ut på 24 dagar, vilket ger en daglig utbetalning på 765 kr. 22 dagar ger alltså en "semestermånadslön" på 16830 kr.

Om jag istället tittar i vårt kollektivavtal så skall man ha ordinarie månadslön plus 0,6% av månadslönen per dag, enligt följande;

17000 + 17000*0,006*22=19244 kr

Siffrorna skiljer sig..och vilken är rätt? Är det för att kollektivavtalet är bättre än lagen eller har jag räknat fel någonstans (rätt troligt iofs, haha).

Sen kommer vi till frågan hur detta ska bokföras...men det kan vi ta sen =)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2008-05-30, kl 19:30

Ulf Erik

Ulf Erik

Inlägg: 262

Du ska betala ut semesterersättning enligt kollektivavtalet som du har beskrivit i ditt andra exempel. Du betalar ut månadslönen 17´plus ett tillägg på 0,6 % av månadslönen per uttagen semesterdag.

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat