Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Föra över saker till firma mm?

Inlägg 1 av 7

2007-10-21, kl 19:45

username

Magnus

Föra över saker till firma mm?

Jag har precis fått regbevis för min enskilda firma. Några snabba frågor;

1. Hur gör jag för att föra över kapital till firman? Räcker det att bokföra det som egen insättning(K) och Kassa(D). Eller måste jag dessutom öppna ett nytt bankkonto som är vigt åt firman där beloppet skall finnas?

2. Hur för jag över saker till firman? T.ex. om jag vill föra över en bil som jag själv äger idag, i syfte att kunna köpa saker momsfritt för att laga bilen och sen sälja den?

3. Om jag äger en skrivare idag, kan jag köpa bläckpatroner till den på firman (momsfritt) utan att det är firman som äger skrivaren, eller måste jag föra över (sälja?) skrivaren till firman? Om ja, måste jag då skriva ett kvitto med mig själv som både säljare och köpare (i egenskap av firmatecknare)?

Vi börjar så =)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2007-10-23, kl 18:30

username

Magnus

Trodde detta var relativt enkla frågor...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2007-10-23, kl 19:05

hfohrman

hfohrman

Då kommer ju frågan. Var har du "Kassan" . År det en burk men pengar ?

Eller har du tänkt att ha en "kassa" av tänkta pengar.

Nä antingen har du en kassalåda med "kontanter", eller så har du ett bankkonto (som förvisso troligen heter 1930 eller 1940) eller så gör du ditt privata konto som 1930/1940 (vilket innebär att när du tar ut pengar eller sätter in privat måste bokföra hela skiten)

Så min rekommendation är startk. Se till att ha ett eget bankkonto. Och är det bara kontot kan du ju ha det på Skandiabanken eftersom kontot är knutet till dig som person i en egen firma.

2. Vad gäller bilen så ser det ut som det är en bil du inte skall använda privat. Om så är fallet så fixar du en värdering och sedan för du in den i firman som varor (eller vad man nu skall se den som) och motbokför som egen insättning (eget kapital)

3. Använder du bläcket för att skriva i företaget så klart skall dom bokföras.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 7

2007-10-23, kl 19:07

hfohrman

hfohrman

Hans Fohrman: Då kommer ju frågan. Var har du "Kassan" . År det en burk men pengar ?

Eller har du tänkt att ha en "kassa" av tänkta pengar.

Nä antingen har du en kassalåda med "kontanter", eller så har du ett bankkonto (som förvisso troligen heter 1930 eller 1940) eller så gör du ditt privata konto som 1930/1940 (vilket innebär att när du tar ut pengar eller sätter in privat måste bokföra hela skiten)

Så min rekommendation är startk. Se till att ha ett eget bankkonto.  Om det bara är bankontot kan du ha det på Skandiabanken gratis. (blir svårare om du vill ha Bankgiro)

2. Vad gäller bilen så ser det ut som det är en bil du inte skall använda privat. Om så är fallet så fixar du en värdering och sedan för du in den i firman som varor (eller vad man nu skall se den som) och motbokför som egen insättning (eget kapital)

3. Använder du bläcket för att skriva i företaget så klart skall dom bokföras.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2007-10-23, kl 19:16

username

Magnus

Angående "kassan" så tänkte jag mig mer en imaginär kassa som enbart existerar i själva bokföringen så att det blir balans och struktur där, med in på ett konto och ut på ett annat. Sedan var pengarna faktiskt finns spelar väl ingen roll, alltså det kan vara antingen i min privata plånbok i form av kontanter eller på mitt privata konto.

Så tänkte jag i alla fall eftersom det är en enskild firma, men det kanske inte går att ha det så alltså.. =)

Varför just Skandiabanken?

Vad gäller bilen så har jag köpt den privat nyligen så ett kvitto från det köpet borde ju kunna gälla som värdering och då har jag ett värde att bokföra.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2007-10-23, kl 22:52

username

Anders
Svensson

Eftersom det är just en enskild firma och du och firman är samma person, så borde det inte spela någon roll. Dock bör du dela upp pengarna/kontona/kassan/plånboken för att få en helhetsbild över hur dia affärer går särskilja och kunna redovisa korrekt. Skulle skatteverket ifrågasätt anågot, känns det alltid bäst att kunna påvisa nyttan, avsikten och korrekta kvitton etc på det som berör företaget. En trovärdighetsgrej helt enkelt.

-

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 7 av 7

2007-10-24, kl 07:12

hfohrman

hfohrman

Magnus:
Angående "kassan" så tänkte jag mig mer en imaginär kassa som enbart existerar i själva bokföringen så att det blir balans och struktur där, med in på ett konto och ut på ett annat. Sedan var pengarna faktiskt finns spelar väl ingen roll, alltså det kan vara antingen i min privata plånbok i form av kontanter eller på mitt privata konto.

Så tänkte jag i alla fall eftersom det är en enskild firma, men det kanske inte går att ha det så alltså.. =)

Varför just Skandiabanken?

Vad gäller bilen så har jag köpt den privat nyligen så ett kvitto från det köpet borde ju kunna gälla som värdering och då har jag ett värde att bokföra.Att ha en "imaginär kassa" är faktiskt inte tillåtet även om jag vet en del som gör på detta sätt.   

Att jag nämde Skandiabanken var väl bara att det kontot är gratis så länge du inte kopplar bankgiro (som inte går) och kort till kontot.  Men mer som ett komplement till ingenting.
Skall man ha samma sak hos någon av dom 4 stora kan det bl en del pengar per månad.  Förvisso finns det andra banker med samma tjänster också.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat