Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Ägare anställd i AB?

Inlägg 1 av 2

2008-01-18, kl 13:19

username

Magnus

Inlägg: 27

Ägare anställd i AB?

Har precis startat ett AB och har 2,5 mil mellan bostaden och företagets lokaler. Måste jag skriva ett anställningsbevis för att i nästa års deklaration kunna dra av resor till och från jobbet eller räcker det sas med att jag är delägare i bolaget för att "motivera" mina resor?

Om man tecknar ett anställningsbevis, måste man då skicka in skatte- och avgiftsdeklaration (eller vad det nu heter) till skatteverket, även om man inte tar ut någon lön de första månaderna?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2008-01-18, kl 13:59

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Att du är delägare ger dig inte rätt att göra några avdrag för resor, att vara delägare innebär ju inte att man är anställd.

Avdrag för resor till och från arbete kan du ju bara göra när du arbetar, däremot så finns det ju absolut ingen automatik med att man som arbetande ägare i ett bolag kommer att kunna ta ut lön alla månader.

Så för att göra det enkelt så registrerar du dig som arbetsgivare (skatte- och avgiftsanmälan måste du ju ändå skicka in för att få idn f-skatt och bli momsregistrerad) och de månader du inte tar ut lön så kriver du bara 0 i skattedeklarationens del för arbetsgivaravgifter och skatter.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat