Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Inköp från EU

Inlägg 1 av 6

2004-08-16, kl 11:24

username

Mikael
Baggström

Inköp från EU

Om man köper t.ex. en maskin från Italien eller annat EU-land så har jag fått för mig att man betalar excl. moms direkt och därmed slipper ligga ute med momsen. Stämmer det?

Jag undrar detta eftersom det vore bra för mig vid uppstarten för att minska lånet.

/Mikael

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2004-08-16, kl 13:07

foretagande

foretagande

Helt, rätt. Det som krävs är att du kan lämna ditt momsregistreringsnummer till det säljande bolaget i Italien så att de kan redovisa försäljningen till dig som "EU-export".

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2004-08-26, kl 12:37

username

Henrik
Olsson

Glöm inte sen att boka upp fiktiv moms på deklarationen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 6

2004-08-30, kl 07:51

foretagande

foretagande

Fiktiv moms är något annat. Det var förr när man köpte begagnade saker av privatpersoner som man redovisade fiktiv moms, dvs räknade av 20% av inköpspriset och redovisade detta som fiktiv moms.
Handlar man från EU så är det inte fiktiv moms utan redovisas som "moms vid inköp från EU". Med det är rätt att man redovisar moms på sin egen blankett, bara det att man tar upp lika mycket ingående som utgående moms så att det inte påverkar ens egen inbetalning, bara blir ett underlag i statistiken.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2004-09-17, kl 10:14

username

Barbro
Larsson

Citat:

Ursprungligen postat av:

Fiktiv moms är något annat. Det var förr när man köpte begagnade saker av privatpersoner som man redovisade fiktiv moms, dvs räknade av 20% av inköpspriset och redovisade detta som fiktiv moms.
Handlar man från EU så är det inte fiktiv moms utan redovisas som "moms vid inköp från EU". Med det är rätt att man redovisar moms på sin egen blankett, bara det att man tar upp lika mycket ingående som utgående moms så att det inte påverkar ens egen inbetalning, bara blir ett underlag i statistiken.

Enligt vad jag lärt mig stämmer din beskrivning som innebär att momsen här endast fungerar som statistikuppgift. Det jag undrar är var själva inköpet bokförs? Blir det ett vanligt varuinköp på konto 4010 Varinköp eller ska jag sätta det på 4056 Inköp varor 25% EU? Inköpet ska ju redovisas på skattedeklarationen som förvärv av varor från EU-land. Hur får jag annars uppgift om denna summa?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2004-09-17, kl 10:14

username

Barbro
Larsson

Enligt vad jag lärt mig stämmer din beskrivning som innebär att momsen här endast fungerar som statistikuppgift. Det jag undrar är var själva inköpet bokförs? Blir det ett vanligt varuinköp på konto 4010 Varinköp eller ska jag sätta det på 4056 Inköp varor 25% EU? Inköpet ska ju redovisas på skattedeklarationen som förvärv av varor från EU-land. Hur får jag annars uppgift om denna summa?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat