Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 2 av 2

1 2
Forum Marknadsföring & Reklam

hur göra bäst reklam till privatpersoner och företag inom bilbranschen??

Inlägg 11 av 14

2007-01-24, kl 10:47

NiklasEk

NiklasEk

Inlägg: 52

Okay, jag har ju redan kontaktat Tobias privat men känner ändå att jag vill göra ett inlägg här.
Det finns många finna ideér här men det börja likna kulsprutsmetoden snart, skjut vilt och hoppas att du träffar någon, vilket alltid är ett tecken på att saker och ting kommer att gå illa.

För det första. Företagskunder och konsumenter är två helt skilda marknadssegment och ska inte behandlas lika. Varför? Därför att beslutsprocessen är en helt annan i ett företag än i ett hushåll och företagskunder riskerar mer än vanliga konsumenter.
Företagen köper ju dina tjänster å sina kunders vägar. Om de anlitar dig så byter de bort två personer som de själva VET är bra mot någon som de har HÖRT är bra. Tar de såna risker med sina kunder utan något reallt att vinna på det så är de ärligt talat så dumma att de förtjänar att förlora kunder.

Ärligt talat borde du skaffa proffesionell hjälp med att planera din marknadsföring Tobias.
Utan att vara nedlåtande mot alla de som har skrivit råd här, en del av dem är mycket bra, så finns det en anledning till att det finns en bred yrkeskår som uteslutande sysslar med marknadsföring. Om du låter mig eller någon annan marknadsföringskonsult göra en marknadsföringsstrategi och handlingsplan till dig så får du ett dokument som säger hur du bäst når ut till din målgrupp, information om målgruppen, vilka aktiviteter som kommer att funka bäst, när och hur de aktiviteterna bör utföras för att bästa synergi effekt ska uppstå, hur du går tillväga för att bygga kundlojalitet och mycket mer.

Normalt tar det inte mer än en vecka att skriva en markandsföringsstrategi och handlingsplan för ett företag som ditt och personligen tar jag cirka 5000-6000 kr för det, vilket egentligen är en strunt summa i sammanhanget. För dig Tobias motsvarar det ju drygt 4 till 5 "vanliga" konsumenter och marknadsföringsplanen inte leverera så många kunder bör marknadsföraren som har gjort den få sitta i skampålen resten av livet.

Med vänliga hälsningar
Niklas Ek
NE Marknadsföring

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 12 av 14

2007-01-24, kl 12:44

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 274

Nja, jag tycker du skall i huvudsak arbeta fram en plan själv, med STÖD av en konsult. Det är trots allt du som skall efterleva detta dokument och om du inte känner igen dig så blir det bara till besvär. 

Börja med kompetenshöjning av dig själv via startaegetkurser, marknadsföring, bokföring ..etc så har du en god grund att stå på relativt egna ben. Tillfällig hjälp är alltid bra och skall användas vid behov, men när hjälpen har gjort sitt så är du återigen "ensam". Bygg upp grunden i din egen kompetens och i framtiden dina anställdas kompetens och behåll kunskapen i företaget så tar du minst risker. 

Kampanj? Tidsbegränsad? Japp, läge för konsulter så att du själv kan ta emot kunderna ;) , men för att överleva långsiktigt krävs det en del interna resurser.  

// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 13 av 14

2007-01-24, kl 16:02

NiklasEk

NiklasEk

Inlägg: 52

Visst har du en bra poäng i det du säger Daniel. En plan ska ju alltid anpassas till kunden och inte tvärtom men jag menar fortfarande att enbart stöd inte räcker.

Låt oss ta en sån sak som publicitet. Flera nya företag har ett nyhetsvärde då de syftar att lösa problem för någon i samhället. Det är även en av de effektivaste marknadsföringsformerna som finns för att nå ut till enskilda konsumenter då mediet når ut till ett stort urval av personer och har högre trovärdighet än marknadsföringskanaler. Att det sedan oftast inte kostar en kr är inte heller fel.

Att kunna få in artiklar om "roliga" företag i tidningen brukar generellt inte vara några problem, men i fall så som Tobias så krävs en del förarbete som kräver ett proffs, åtminstone om du ska vara säker på att komma med.

Jag slår ju lite på min egen trumma här men det är inte min avsikt att påstå att markandsföring inte kan utföras av en amatör, det funkar för en hel del företag, men ska det bästa möjliga resultatet uppnås bör man söka hjälp hos proffs.

Med vänliga hälsningar
Niklas Ek
NE Marknadsföring

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 14 av 14

2007-01-24, kl 22:43

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 274

Ja, absolut..

Spetskompetens är ovärderligt när man själv mer eller mindre är tvungen att satsa på sin verksamhet. Sedan få man ju alltid hoppas på en bra dialog mellan parterna så att man "lär" sig något på vägen.. ;-)

Och i Tobias fall vore det kanske bäst med proffshjälp redan nu innan han står helt på egna ben.. Antar att han saknar den tid och resurser som krävs inför starten om han skall följa mina råd..

// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 2 av 2

1 2