Inlägg 11 av 14
2007-01-24, kl 10:47
Okay, jag har ju redan kontaktat Tobias privat men känner ändå att jag vill göra ett inlägg här.
Det finns många finna ideér här men det börja likna kulsprutsmetoden snart, skjut vilt och hoppas att du träffar någon, vilket alltid är ett tecken på att saker och ting kommer att gå illa.
För det första. Företagskunder och konsumenter är två helt skilda marknadssegment och ska inte behandlas lika. Varför? Därför att beslutsprocessen är en helt annan i ett företag än i ett hushåll och företagskunder riskerar mer än vanliga konsumenter.
Företagen köper ju dina tjänster å sina kunders vägar. Om de anlitar dig så byter de bort två personer som de själva VET är bra mot någon som de har HÖRT är bra. Tar de såna risker med sina kunder utan något reallt att vinna på det så är de ärligt talat så dumma att de förtjänar att förlora kunder.
Ärligt talat borde du skaffa proffesionell hjälp med att planera din marknadsföring Tobias.
Utan att vara nedlåtande mot alla de som har skrivit råd här, en del av dem är mycket bra, så finns det en anledning till att det finns en bred yrkeskår som uteslutande sysslar med marknadsföring. Om du låter mig eller någon annan marknadsföringskonsult göra en marknadsföringsstrategi och handlingsplan till dig så får du ett dokument som säger hur du bäst når ut till din målgrupp, information om målgruppen, vilka aktiviteter som kommer att funka bäst, när och hur de aktiviteterna bör utföras för att bästa synergi effekt ska uppstå, hur du går tillväga för att bygga kundlojalitet och mycket mer.
Normalt tar det inte mer än en vecka att skriva en markandsföringsstrategi och handlingsplan för ett företag som ditt och personligen tar jag cirka 5000-6000 kr för det, vilket egentligen är en strunt summa i sammanhanget. För dig Tobias motsvarar det ju drygt 4 till 5 "vanliga" konsumenter och marknadsföringsplanen inte leverera så många kunder bör marknadsföraren som har gjort den få sitta i skampålen resten av livet.
Med vänliga hälsningar
Niklas Ek
NE Marknadsföring