Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Eget Kapital

Inlägg 1 av 8

2008-01-26, kl 23:00

Bernth

Bernth

Eget Kapital

Jag funderar på att starta ett eget kapitalbolag (AB). Men för att ha något att kapitalisera så kommer jag att göra en stor egen insättning (EK). Det jag undrar är kommer det att räknas som ett aktieägartillskott eller kan jag ta ut den egna insättningen av EK när jag vill (dvs när det finns tillräkligt med pengar i kassan)? Om det räknas som aktieägartillskott påverkar det ju gränsbeloppet och då måste jag skatta för den egna insättningen vid utdelning. Hur fungerar det?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2008-01-27, kl 09:34

username

Ingela
ingela.repo

Et aktiebolag behöver en insats på minst 100 000, detta är bolagets aktiekapital.Du kan överta ett gammalt bolag eller köpa ett nytt. Detta kostar ett par tusenlappar. Aktiegartillskott är när bolaget har gått dåligt i ett par år och Aktiekapitalet är låg. Då för att slippa gå i konkurs så kan aktieägare lägga in aktieägartillskott. Du kan enbart ta ut pengar ur bolaget, såkallad utdelning om det finns så mycket i det Egna kapitalet.
Hör gärna av dig igen om du har fler undringar
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2008-01-27, kl 16:17

Bernth

Bernth

Ingela, jag tror inte du förstår frågan... Jag vet att aktiekapitalet för ej publika bolag är 100000 kr. Det som frågeställningen är om jag  sätter in tex 2 000 000 för att kunna investera, innebär det att jag kan ta ut dessa när bolaget tex har 5 000 000 utan att det sker någon speciell beskattning? För om det räknas som ett aktieägartillskott då kan jag inte ta ut dessa hur som helst, och det är det som är frågan, för det andra, bolag behöver inte gå dåligt för att göra ett aktieägartillskott - det kan göras för investeringar.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 8

2008-01-27, kl 19:11

username

Ingela
ingela.repo

Skall du sätta in såpass med pengar får du ta hänsyn till de ny arglerna vid utdelning, de såkallade 3:12 reglerna.
De beskattas hälften som kapital och hölften som tjänst, så det bereor på vad du har för skattekostnader och inkomster under året.
www.skatteverket.se är en bra hemsida för att hitta hur du räknar ut skatten vid utdelning.
Hälsningar

[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2008-01-27, kl 20:30

foretagande

foretagande

De 2 miljonerna blir ett lån till bolaget som du också kan ta ränta på. När det lånet sedan ska återbetalas är en sak mellan dig som långivare och dig som bolagets styrelse.

Någon skatteeffekt blir det naturligtvis inte eftersom det är dina egna skattade pengar du lånar ut till bolaget, så fort det finns likviitet kan de börja betala tillbaka. Den enda skatteeffekten blir om du tar ut ränta på lånet, då blir det skatt på den ränteintäkten.

Även om du skulle sätta in pengarna som ett aktieägartillskott så får du inga skatteeffekter när du tar ut pengarna igen. Enda skillnaden i praktiken är att du i såfall inte kan göra återbetalningar mer en en gång per år i samband med årsstämman.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2008-01-27, kl 22:04

Bernth

Bernth

Ok, tack för svaret. Men gör det någon skillnad om det är villkorat eller ovillkorat aktieägartillskott? Jag tänkte att eftersom utdelningsmöjligheten baseras på ovillkorat så tänkte jag kanske att när jag vill ta tillbaka de 2 mille utan skatt måste vara ovillkorat. Huvudregeln säger ju att gränsbeloppet enligt huvudregeln består av
• anskaffningsutgiften för aktierna inklusive
ovillkorliga aktieägartillskott x 12,26 %,
• lönebaserat utrymme
och
• kvarstående sparat utdelningsutrymme från
tidigare inkomstår x 106,26 %.
Om du köpt aktierna eller startat företaget år 1992.
Men är det så att jag blandar ihop äpplen och päron? Samtidigt kan jag inte få ihop ett ägartillskott som inte blir beskattat
när jag för det tillbaka till min egen kassa när det är ovillkorat. Jag vill 
poängtera att jag ännu inte startat bolaget och tänker naturligtvis fråga den 
revisor som jag ska anlita, men jag är nyfiken innan hur det ser ut eftersom 
jag ska gå in med ett stort eget kapital...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 7 av 8

2008-01-27, kl 22:13

Ulf Erik

Ulf Erik

Vid inlåning till AB så upprättar man en riktig lånehandling om man tar ut ränta. Skatteverket har en anvisning om att godkänd marknadsränta är statslåneräntan + max 5%. Ju större risk med lånet ju högre ränta. Man kan sondera med  en bank för att dokumentera en marknadsränta och därmed risknivån.

Det har avgjorts flera överklaganden till Kammarrätterna med varierande godkända räntenivåer SLR +1-+5. Det är marknadsräntan och risknivån som är vägledande.

Glöm ej att upprätta kontrolluppgift om ränteutbetalningen.

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2008-01-27, kl 22:44

larsarenander

larsarenander

Vid ett ovillkorat aä-tillskott får man göra förlustavdrag vid konkurs. sedan lånar du in pengar eller någon annan så helt klart är det att ta ut dem utan någon skatteffekt mer än ränta, enl.ovan

[email protected] start av företag i Sverige och Lettland och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat