Jag tror inte att det i detta fall handlar om uppskattning utan snarare sätt att lättast lära sig. Genom praktiska tillämpningar och från erfarenheter kan man lära sig lika mycket. Mer eller mindre långsiktigt beror sig på möjligheten att tillförskaffa sig erfarenheten. Om man har svårt att läsa till sig kunskap kan ibland den praktiska tillämpningen vara ett gott så nog komplement. Den som kan sin företagsekonomi och än mer i nationalekonomi vet att allt där bygger på uppskattningar. I marknadsföring gäller i mångt och mycket samma sak.
Till höger finns en garanterad målgrupp. Den till vänster är mer tveksam. Vilken är mest intressant? Ja räknar man med krass ekonomi är den till höger mest intressant då det är "säker inkomst".
De som man borde rikta in sig på är gruppen till vänster då man vet att den högra är säker. Skillnaden här är att den till vänster inte har fått det grundmaterial som behövs för att ett köp ska bli aktuellt. Det vill säga den kommunikationen som de kommunicerar med. (Förutsatt att man räknat bort den målgrupp sin inte är potentiell i vilket fall.)
Marknadsföring handlar inte enbart om företagsekonomi. En medvetenhet om den är bra. Men det viktigaste med marknadsföring är kommunikation. Att kommunicera med kunden till att ett köp blir aktuellt. Som ett klassiskt uttryck "Salesmanship begins when the customer says no"
I det här fallet som en bildleverantör får Bee ett stort försprång. Hon kan nämligen kommunicera med bild. "En bild säger mer än tusen ord" däri ligger grunden för försäljningen. Går man ut i en butik utan något som helst förutfattat köpintresse och plötsligt finner denn rätta produkten för att den är snygg, praktisk eller passar i kundens sammanhang så köper man den. Om man vet att man kan få den omsydd, i annan färg eller alternativt ihop med annan produkt till ett billigare pris, då är det mervärden. Bee har denna ypperliga möjlighet som hon kan erbjuda. Hon har dessutom flera kategorier att rikta in sig på. Hon kan fotografera direkt för privatkund, kommersiellt kund som företag, förlag mm, eget kommersiellt bruk där hon kan erbjuda reproduktioner mm eller gå via ombud så som bildbyråer, gallerier etc.
Det korta som Bee har skrivit här har hon gjort på ett fint och lätt sätt och jag, om jag hade vart kund, hade uppfattat henne på ett lätt sätt med jäkligt bra bilder. För hon lyckades i alla fall med att få mig till sin egen sida och att få mig att ge positiv respons utan att på något sätt arbeta aggresivt eller framåt i sin marknadsföring. Min känsla är att hon känns som en trygg och bra leverantör i sin yrkeskategori. Det är vad jag utläser. Sedan att hon själv anser att hon är dålig på att marknadsföra sig är vanligt inom yrkeskategorin "konst". Än mer vanligt att folk säger till dessa att de är dåliga på att sälja sig. Jag skulle säga att det inte är dåliga på att sälja snarare dåliga på att kommunicera - säga "- Här är jag! Detta har jag gjort och jag är jäkligt bra". Men det kommer av vår gamla jantelag som jag inte kommer gå in på.
Fånga dagen Bee – Endast du kan göra det så bra och praktiskt som du kan.
Mvh
Magnus Olsson
Uddatorp AB