Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Reklamskylltar till taxibilar.

Inlägg 1 av 8

2008-01-03, kl 02:19

username

Josef

Inlägg: 9

Reklamskylltar till taxibilar.

Hej

Funderar på att starta upp ett företag där vi hyr ut reklamplats på taxibilar. Bor i en storstad och har set att sådana reklamskylltar inte finns på taxibilarna (belysta skyltar på taket). I stan finns mer än 300 taxibilar och jag räknar med att 50 bilar kommer att ha skyltarna på sina bilar. Om man räcknar med att en reklamplats i en månad skulle kosta ca 1000kr ex moms så skulle man kunna tjäna en slant på det hela.
Hade vari kul att få höra eran respons på vad ni tycker om affärsiden? komm gärna med förslag och ider.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2008-01-03, kl 10:22

mlundgren

mlundgren

Inlägg: 204

Det får väl bara plats EN reklamplats per bil isåfall, eller hur? Hade jag ägt taxibolaget, hade jag knappast låtit någon sätta upp ljusskyltar på mina biltak för mindre än en tusing/månad. Så vad räknar du med att tjäna?

Mikael

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2008-01-03, kl 12:47

username

Josef

Inlägg: 9

Har gansk bra kontakter inom taxi verksammheten så låt säga att dem får 300-400kr per bil. När man köper reklamplats så finns olika packetpriser tex minst 5 skylltar 1500/st 10skylltar 1250/st över 10 skylltar 1000kr stycket eller något liknande. Vet om att en anons i tex metro kostar typ 30000/vecka. Varför inte istället lägga dem på tex 30 bilar i en hel månad??
Vet inte vad det är för skatter på reklam, men om man räcknar med att jag tjänar 500kr bil efter skatter och avgifter och har 50 skylltar  så är det 25000kr
Föresten har du någon ide var man kan få tag på taxiskyltarna, någon hemmsida??

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2008-01-03, kl 13:03

username

Josef

Inlägg: 9


Skattesatser
Skattesatsen är
• 3 % av beskattningsvärdet för annonser i allmän
nyhetstidning
• 8 % av beskattningsvärdet i alla övriga fall.
Om en trycksak som utgör en del av en dagstidning
även gratisutdelas separat, ska ersättningen för annonserna
delas upp. För den del som följer med den
allmänna nyhetstidningen är skattesatsen 3 % och för
den del som sprids separat är skattesatsen 8 %.
 
Så 8% på reklamen

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2008-01-03, kl 13:23

username

Josef

Inlägg: 9

Kollat upp skatterna på skatteverket.
8%skatt på reklam +25% moms
Är det någon som har koll på vad det är för avgifter om man endast själv arbetar i företaget som driver det hela.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2008-01-03, kl 13:38

mlundgren

mlundgren

Inlägg: 204

3-400 per bil? Det motsvarar väl max den ökade bränsleförbrukningen som följer av att åka omkring med en ljusskylt på taket, med tanke på hur många mil en taxibil normalt rullar varje månad.

Men om du verkligen kan få sätta upp skyltar för det priset, är det ju bra.

Lycka till!

Mikael

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2008-01-03, kl 15:40

Linus2

Linus2

Inlägg: 92

Vet om att en anons i tex metro kostar typ 30000/vecka.
Jag betalar inte mer än 1500 för en tvåspaltare i en vecka i metro.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2008-01-04, kl 11:47

username

Josef

Inlägg: 9

Linus K:
Vet om att en anons i tex metro kostar typ 30000/vecka.
Jag betalar inte mer än 1500 för en tvåspaltare i en vecka i metro. Jag syfter på en annons med flerradig text och bild, ca 1/4 av sidan.

Är det någon som har koll på var man kan få tag på ljuslådor/skylltar som finns monterade på taxiblar. Har sökt på nätet utan resultat.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat