Inlägg 5 av
5
2006-10-14, kl 07:28
PerÖberg
Inlägg: 1918
Hm, Riktigt så enkelt vill jag nog inte säga att det är. Även om en enkät är bra så brukar fler säga att de kan tänka sig köpa en vara än som i slutänden är villiga att göra det. Det är som om man frågan folk om de skulle kunna tänka sig rösta på ett politiskt parti. Säg att 10% säker skulle göra det men ytterligare 30% kanske skulle kunna göra det men bara några av dem kommer de favcto att göra det och då kan man få svar var som helst mellan 10 och 40%. Samma med enkät. Noga hur den formuleras, och tolkas osv.
Sedan skulle jag vilja säga att det handlar mycket om att MARKNADSFÖRA sig. Bara för att du öppnar en butik har du inte en massa kunder. Öppningserbjudanden. Pressmedelande till lokala tidninge när du öppnar, osv. Kanske dela ut reklamlappar i områden med många barn som ger 10% rabatt inom 20 dagar, osv.
Och en klar affärside om åldrar, produkter mm. Vilken profil du har.
Sist men inte minst gäller det att ha rätt saker i butiken och en snygg butik man vill gå in i och handla i.
De vanligaste felet man gör när man startar butik enligt min mening är att man inte ger den en tydlig profil och en tydlig affärside. Och det näst vanligaste problemet att man inte tar med marknadsföringen.
Per, New Delhi (har egen fabrik där vi tillverkar kläder).
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat