Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bränslekostander för en anställds bil i AB

Inlägg 1 av 7

2004-08-09, kl 21:03

username

Satu
Kujala

Bränslekostander för en anställds bil i AB

Sitter här med en fråga igen. Vi har en nybildad AB som inte har något bensinkort eller företagsbil än. En av AB:s anställda (=min man) har använd sin privatbil för företagets bruk och bensinkortfakturor står på mitt namn. Jag är dock inte anställd hos företaget utan sköter bokföringen på fritid.

Kan man lyfta moms? Och i så fall hur bokar man?
Läste i Björn Lundéns bok att "köparens (dvs företagets) namn mäste stå på verifikationen. Undantag får göras om fakturan är på ett minde belopp (enl.RSV i dessa sammanhang 500 kr eller mindre". Jag har verifikationer även över 500 kr.
Också skriver han att man kan boka de som en skuld från företaget till den anställde. Detta förstår jag bara inte riktigt. Ska man alltså betrakta det som att företaget har lånat pengar till min man som sedan vid löneutbetalningen "dras från hans lön"?.

Jag skulle helst vilja boka dem som en kostnad som min man har betalt (eller jag) alltså som ett lån som företaget betalar tillbaka till oss, det är ju det som vi gjort.

Det gäller bara 3 belopp, ny ska vi få ett bensinkort på företagets namn.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2004-08-10, kl 00:38

Stefan

Stefan

Kolla upp det här med skattemyndigheten, avdrag för bilkostnader kan vara luriga.

Såvitt jag förstår (rätta mig gärna) så finns bara två alternativ:

1. Firman äger inte bilen, utan ägaren får ersättning som är skattefri upp till 16kr/mil. Anteckningar (datum, mil, syfte) måste föras över alla mil. Inga avdrag för service eller bensin får göras.

2. Firman äger bilen och används bara i firman. Avdrag får då göras för alla kostnader uppstår (service, bensin, mm). Anteckningar måste också föras i detta fall. Körs mer än en viss sträcka mil per år (10 ggr el 100mil) privat/oredovisat blir det förmånsbeskattning.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2004-08-10, kl 08:18

foretagande

foretagande

Vad Björn Lundén menar med att "boka som skuld" innebär nog kreditbokningen dvs var pengarna kommer ifrån. Om du tankar och betalar kontant innebär det att bolaget måste ha en kontantkassa som du kan motboka på, alternativet är att använda ett avräkningskonto som du bokar transaktioner med ägarna på. Dvs betalar du något för firmans räkning krediteras kontot (bolaget har en skuld till dig), tar du ut pengar från bolaget så debiteras kontot (bolagets skuld till dig minskar). Jag har iofs inte läst boken så det kan vara något annat han menar men jag tror inte det.
När det sedan gäller bensinen så hade det nog inte varit några problem att boka de första kvittona på besin utan att firmanamnet stått med om man sedan ser att bensinkortet kommer och står i firmans namn. Allt kan ju inte vara klart på en gång och man kan ju inte vänta med att köra tills kortet kommer, lite sunt förnuft gäller faktiskt. Däremot är det ju så i ditt fall att eftersom firman inte äger bilen så kan den inte heller betala bensinen, så ditt problem är inget problem. Du kan välja på att ta ut 16 kr milen (eller mer men då får man betala skatt på resten) eller på att köpa in bilen i firman. Skulle firman äga bilen så gäller det att ni fortfarande har kvar en minst lika bra bil privat för att ni ska undgå förmånsvärde. 10 ggr eller 100 mil för att undgå förmånsvärde är riktmärken men inga absoluta värden. Om man har en bil stående hemma som är firmans och inte har någon annan bil själv så kommer SKM att anse att man kör den bilen privat och eftersom det då är upp till dig att bevisa motsatsen så gäller det i såfall att ha extremt noggranna körjournaler men jag tror inte att man undviker förmånsvärdet ändå.
Nu är det ju inte sagt att förmånsvärde alltid är något negativt, det är något man måste räkna på.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 7

2004-08-10, kl 13:49

username

Satu
Kujala

Tack för era svar igen, vad skulle jag göra utan er...
Jag hade faktiskt tänkt först att företaget får betala milersättning till min man men sedan tänkte jag (eftersom det är inte så noga med tanke på att det här är ett familjeföretag och alla vill spara pengar nu i början) om jag bara drar pengar från företaget till våra bensinkostander.
Så vad säger du karinj om jag inte då lyfter moms (vilket verkar ju inte gå i alla fall) utan bokar de 3 bensinfakturor som kostnad till företaget och skuld till mig (eller min man) eller MÅSTE man boka det som milersättning?

Vad händer nu när vi har ett bensinkort i företagets namn men bilen är fortfarande i min mans namn? Du säger ju att företaget kan inte betala bensinen om det inte äger bilen? Måste vi sälja bilen till företaget och köpa den tillbaka när ägaren köper en firmabil?
Bilen används just nu till nästan ingenting annat än att köra 8-10 mil om dagen för företagens ärenden.

Jag hade ingen aning att detta skulle vara så här krångligt...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2004-08-10, kl 18:11

username

Satu
Kujala

Läste vad Björn Lundén skrev lite nogrannare och börjar förstå...jag kunde bara inte förstå att företaget inte får dra av bränslekostander, dumma jag.
När det gäller en privatägd bil kan milersättningen bokas som en utgift i företagets skattedeklaration, men inte bränslekostander (inte ens om bensinfakturan står på företagets namn). Moms går däremot att lyfta men då bokar man momsen på ett särskild vilande moms-kontot och proportionerar momsen i slutet av räkenskapsåret enligt hur stor del av körning är privat (lite krångligt men han beskriver det bra). Då måste dock fakturan som har betalts stå på företagets namn (i alla fall om det är AB). Körjournal måste skrivas i varje fall.
Sä fram med körjournalen... frågan är hur jag ska få min man att fylla i den....
Det är helt fantastiskt hur mycket man lär sig nytt varje dag, hade man bara lite mera tid men man har ju det vanliga jobbet kvar tyvärr...
Måste bara rekommendera Björn Lundéns bok, jag ska nu beställa mera böcker från honom. Har haft den här boken(Bokföring) för 2 dagar och redan fått massa nytta. Ni som inte vet vad jag pratar om kolla på www.blinfo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2004-08-26, kl 12:44

username

Henrik
Olsson

Enklast och mest förmånligt i fallet om bensinen är. Stå för bränslet själv, och skriv reseräkning till företaget a 26 kr milen. Körjournal? Så länge du kan styrka den. Så är det inga svårigheter att skriva den...:)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 7 av 7

2004-09-29, kl 08:14

foretagande

foretagande

Den skattefri delen är 16:-. Betalar man ut 26:- så tillkommer en kostnad på 3:- för bolaget i sociala avgifter för den extra 10:an, dessutom ska man som mottagare betala 3:- i skatt på samma 10:a. Kostand för företaget blir alltså 29:-, medan jag som mottagare bara får 23:-, inte riktigt så bra.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat