Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Lön till närstående!

Inlägg 1 av 7

2008-11-11, kl 08:07

username

Annika
Larsson

Inlägg: 11

Lön till närstående!

Enskild firma där sonen hjälpt till. Måste man anmäla sig som arbetsgivare för en enda löneutbetalning?. Hur går man tillväga för att allt ska bli rätt med skatter och sociala avgifter?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2008-11-11, kl 10:38

stifor

stifor

Inlägg: 386

Det är beroende av sonens ålder.

Är han under 16 år så kan det inte räknas som lön, utan det blir eget uttag.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2008-11-11, kl 11:50

nolkarr

nolkarr

Inlägg: 54

Genska intressant detta! Jag har en dotter som ibland hjälper mig. Jag har då tagit av mina "egna pengar" och lämnat till henne. Har också funderat på hur detta förhåller sig och hur man ska göra för att göra rätt! Min dotter är 17 år!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2008-11-11, kl 20:25

username

Annika
Larsson

Inlägg: 11

Mikael Åkesson:
Annika Larsson: Enskild firma där sonen hjälpt till. Måste man anmäla sig som arbetsgivare för en enda löneutbetalning?. Hur går man tillväga för att allt ska bli rätt med skatter och sociala avgifter? Jag är nästan säker på att du måste registrera dig, så vida du inte plockar ut lön själv och ger till hon
Detta innebär ju att jag gör ett eget uttag, rätt?? Blir inte det liksom lite svart då eftersom sonen inte betalar "sin skatt" utan bara företagsägaren på sitt resultat. Sonen är 24 år så det kan inte bli ett eget uttag. Enklast vore ju att göra ett eget uttag men....skatteverket säger nog något annat. Tror jag måste kolla med dom (om inte någon har något direkt svar).

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2008-11-11, kl 20:32

stifor

stifor

Inlägg: 386

Om du betalar riktig lön till sonen så är det en kostnad för dig. Därmed får du lägre skatt och lägre egenavgifter än vad du får om du gör ett eget uttag.

Sonen får sen betala skatt på lönen och hur mycket är beroende på bl.a vilken totalinkomst han har.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2008-11-12, kl 10:00

username

Annika
Larsson

Inlägg: 11

Stig Forsberg: Om du betalar riktig lön till sonen så är det en kostnad för dig. Därmed får du lägre skatt och lägre egenavgifter än vad du får om du gör ett eget uttag.

Sonen får sen betala skatt på lönen och hur mycket är beroende på bl.a vilken totalinkomst han har.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu
Ok, jag förstår. Men måste man registrera sig som arbetsgivare hos skatteverket?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2008-11-12, kl 11:14

stifor

stifor

Inlägg: 386

Ja, det måste man.

Är man registrerad som arbetsgivare blir man normalt sett uppmanad att varje månad registrera uppgifter som arbetsgivare i skattedeklarationen. Detta oavsett om lön utbetalats månaden innan eller inte.

Ifall löneutbetalning sker sällan kan man vid registreringen ange att man är säsongsarbetsgivare och då är man bara tvingad att lämna deklarationen 1 gång per år. Det innebär att du då ska beställa deklarationen för de månader som efterföljer en löneutbetalning.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat