Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

BVs fientliga system

Inlägg 1 av 1

2006-11-24, kl 17:02

username

Medlem

BVs fientliga system

Jag registrerade ett företag nyligen hos bolagsverket och upptäckte nu att det är vissa problem att hitta uppgifterna i deras användarfientliga näringslivsregister på nätet. Företagsnamnet innehåller nämligen ett bindestreck.
- Om t.ex. företaget heter "E-post" hittas det inte. 
Lösning: utelämna bindestrecket... ("E post")
- Precis tvärtom blir det om man istället söker på org.nr.
Lösning: utelämna INTE bindestrecket...
Dvs här MÅSTE bindestreck anges (trots att de själva anger det utan bindestreck på sina sidor).

IDIOTERNA som byggt och underhåller söksystemet använder bindestreck (minustecken) som styrkod för att exkludera sökord. I detta fall är det lika intelligent som att använda en bokstav som styrkod (eftersom det finns ganska många företagsnamn med både bindestreck och bokstäver...).
Liknande problem uppstår förresten med namn som innehåller punkt.

Folk betalar för att medverka och vara sökbara i registret. Då ska självklart deras företagsnamn vara fullt sökbara oavsett om de innehåller bindestreck eller inte.
Någon information om detta gavs inte heller före registreringen av namnet.
Jag har talat med flera personer på bolagsverket. Det sämsta beskedet var att frågan skulle tas upp i ett projekt tillsammans med ett antal andra frågor "nån gång under 2007". Det bättre beskedet var att man skulle titta på det "eventuellt i januari".
Summan av beskeden tolkar jag som att ingen vet när det åtgärdas, och att det troligen kommer att dröja länge.

Jag har också insett att det inte finns något avtal som reglerar BVs åtaganden gentemot sina kunder.
Det är väl typiskt att det är ett statligt verk som hanterar sin verksamhet och sina kunder på detta slappa och oengagerade sätt. Och det är mina och andras skattepengar som bekostar skiten.
Fyfan.

Svara Svara med citat