Alex Fredriksson: Hej,
jag ska skicka inkassokrav till en kund som nu har tre obetalda fakturor sedan en månad tillbaka (det är nån vecka mellan resp. förfallodatum). Påminnelser har skickats.
1. Ska man skicka ett krav för varje faktura (med tillhörande inkassokostnad 160 kr för varje faktura), eller bör de samlas i ett enda krav och endast 160 kr kravkostnad?
2. Är det ok om man mejlar det som en pdf-fil? Eller måste det skickas som pappersbrev? (och i så fall brukar det skickas rekommenderat?)
Hej!
1)Samlas i ett enda krav. Jag förutsätter att det inte finns något bestridande för någon av fordringarna. Det finns ingen särskild regel om att samla ihop till ett enda krav, men faller inom regeln att för att borgenären (fordringsägaren) ska ha rätt till inkassoersättning ska åtgärden ha varit ”skäligen påkallad för att tillvarata borgenärens rätt”.
2) Regeln säger: ”överlämnats eller sänts till gäldenären”. Skrivningen härrör från tidpunkt då mejl inte var en fråga. Mig veterligen finns det inte prövat om mejl skulle vara tillräckligt. Om du vill vara säker så skippa mejl.
Jag tror jag ska ta med denna fråga i min nästa version av boken ”Från faktura till betalt – 255 frågor och svar om åtgärder, regler och begrepp”. Jag ska kolla med datainspektionen, ring eller mejla mig om du vill veta svaret (08-58166076 [email protected]). Mer info om boken finns på www.inkonomi.se/boken
Lycka till
Mvh
Peter Alkefjärd