Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Moms...

Inlägg 1 av 3

2004-08-02, kl 23:13

username

Christoffer
Stenström

Inlägg: 6

Moms...

Är det moms på beg. saker, i detta fallet datorer när jag köper från privatperson till mitt företag? vilket alltså leder till att jag även kan dra av beg. datorer, vilket skulle vara smidigt då man har en del saker som bara blir liggande, och de skulle i så fall bli en mindre kostnad /Mvh Stenström

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2004-08-03, kl 17:30

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Nej, ingen moms i egentlig mening. Tidigare kunde man lyfta moms även när man köpte från privatpersoner och det kallades då fiktiv moms. Detta togs bort för ett antal år sedan och systemet med moms på begagnade varor fungerar idag helt annorlunda.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2004-08-04, kl 08:52

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Citat:

Ursprungligen postat av:

vilket alltså leder till att jag även kan dra av beg. datorer, vilket skulle vara smidigt då man har en del saker som bara blir liggande, och de skulle i så fall bli en mindre kostnad /CITAT]

Riktigt vad du menar med detta förstår jag inte. Det är helt OK att köpa in begagnade saker även om man inte får lyfta någon moms på det. Köper du från dig själv så gäller det bara att få det värderat så det inte blir ett övervärde du köper för.
Är det däremot så att du handlar med begagnade grejer så blir momsfrågan en helt annan. Då kan du in princip räkna med att lyfta momsen. Skillnaden mot när det gäller nya varor är att du inte lyfter moms förrän du säljer varan, alltså inte vid inköpet.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat