Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföra specifika telefonsamtal från privattelefon?

Inlägg 1 av 5

2004-07-29, kl 19:16

username

Kristoffer
Örstadius

Inlägg: 6

Bokföra specifika telefonsamtal från privattelefon?

Hej,

Driver ett ganska litet företag hemma och använder min privattelefon när jag ska ringa till kunder och leverantörer.

Uppskattar att jag ringer för 500 SEK per år i saker som rör företaget.

Har inte lust att skapa ett eget abbonemang för endast företag, utan undrar om det är okej att bokföra och dra av moms för de samtal man ringt (enligt telebolagets samtals-specifikation) för företaget?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2004-07-29, kl 19:41

username

Ola
Svensson

Inlägg: 25

Hejsan.
Självklart kan du göra det här från specifikationen.
Själv så drar jag av alla samtal som rings från min privattelefon på firman men det är ju upp till var och en.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2004-07-29, kl 21:33

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Vad kan får och vad man gör är inte alltid samma sak. För att man ska få lov att dra av momsen måste fakturan vara ställd till företaget som drar momsen. Är det en enskild firma så är ju det egentligen samma sak som du själv så det skulle kunna vara det som gör att man kan klara sig i en momskontroll. Att dra av alla samtal är lite grann av "mycket vill ha mer". Att man inte skulle ringa ett enda eget privatsamtal är knappast troligt, och genom att påstå det så ökar istället risken för att man får back på allt. Det bästa sättet att räkna fram telefnkostnaden är att titta på hur mycket fakturorna ökat efter man startat företaget. Om man tidigare betalt ungefär 200 kr i månaden i telefon och det sedan ökar till 300 kr så är det helt OK med en kostnad på 100 kr i månaden i bolaget. Vid en förfrågan kan man också klart och redigt visa hur man kommit fram till det beloppet man yrkar avdrag för.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2004-11-05, kl 11:10

username

Kristoffer
Örstadius

Inlägg: 6

Hej igen,

Ursäkta mitt sena svar. :-)

Det är så att min mor står för telefonräkningen. Hur ska jag göra då? Kan jag räkna ut att "ja, det är 100 kronor extra i månaden" och sedan ge min mor dessa pengarna och dra av för momsen?

Går det?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2005-01-01, kl 18:02

username

Henrik
Gustafson

Inlägg: 49

Fortsätter lite på denna tråden. Kostnaden för telefonsamtalen är för min egen del en ganska liten. Abonnemangsavgiften är minst lika stor. Nu när jag har företag kan jag då göra avdrag för halva abonnemangsavgiften?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat