Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Köp o sälj företag?

Inlägg 1 av 8

2009-01-08, kl 15:26

username

Medlem
#57532

Inlägg: 4

Köp o sälj företag?

Hej! Bad om hjälp på forumet under "arbeta hemifrån" men fick inga svar. Jag frågar runt tills jag får någon hjälp, eller blir hänvisad till hjälp.
 
Ska starta ett litet företag, köpa samlarsaker utomlands (europa och usa/kanada) och sälja i sverige. Jag vet vad/var jag ska köpa och var/hur jag ska sälja. Så där är allt klart. Men har noll i kunskap/erfarenhet av byråkratin runt det, moms, skatter osv.  Problemet är förstås att det kommer röra sig om många många tusen objekt på ett år, jag förmodar man ska spara alla kvitto, vad gör man med dom ochg oj, ja jag orkar knappt tänka tanken hur man ska redovisa allt eller var jag ska börja... Det kanske är ovanligt med ett "köp och sälj" företag, kan inte hitta någon avdelning för det på startaeget sidan? Jag vet inte ens vad jag ska börja med, förutom att betala 1000kr för registrering.


PS. Obs! Om jag säljer utomlands också, hur skattas och sköts det???
 
Mvh
Linda Mankefors

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2009-01-08, kl 15:33

rudelius

rudelius

Inlägg: 39

Hej
jag tycker du ska ta kontakt med skattemyndigheten kan tänka mig att dom har en hel del info och jag tror till och med att man kan hitta det på nätet + all annan info också faktiskt.
Lycka till!
Marianne

Marinex

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2009-01-08, kl 15:58

PerÖberg

PerÖberg

Inlägg: 1918

Gör som Marianne säger. Skatteverket har starta eget kurser. Annars hittar du en del info på t.ex. NUTEK. Men jag vill för dig Linda förklara en viktig sak, nämligen om hemsidan Starta eget.

Starta eget, hemsidan, har INGET med några myndigheter att göra. Det är en privatägd hemsida. Och svar får man när andra medlemmar behagar svara (på sin fritid - och alla kan inte svaren utan gissar, osv).

Du kan inte förvänta dig att få svar på dina frågor, bara hoppas på det.

Din fråga - hur driver man ett företag kräver egentligen en HEL bok som svar - och det orkar ingen skriva här. HELT FEL av dig att tro att du kan få svar på allt från läge noll, dvs "vet inget". Du måste börja från början. Skattemyndigeheten har starta eget kurser men det har många andra också. Fråga runt. Du kan även fråga kommunens näringslivssamordnare, du kan fråga studieförbunden vad de har att erbjuda osv.

Starta eget skall du använda för att ställa enkla konkreta frågor som kan besvaras på 2 rader. T.ex: Vilka momsregler gäller om jag importerar från USA? Men inte för "hur bedriver jag ett företag".

OK, genom att ställa rätt fråga till rätt ställe får du bra svar. O Myndigeheterna MÅSTE svara, men på Starta eget finns inga garantier för några svar - även om det ofta kommer sådana.

Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2009-01-08, kl 16:16

username

Medlem
#57532

Inlägg: 4

Okej, ber om ursäkt : ) Behövs det verkligen en hel kurs? Jag menar, själva affärsverksamheten har jag helt koll på, behövs det en kurs för att kunna klara av skatteskötandet?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2009-01-08, kl 16:27

PerÖberg

PerÖberg

Inlägg: 1918

Myndigheternas olika regler är som en slalombana du skall igenom. Men vet du inte vilken sida om respektive slalompinne du skall åka så blir du diskvalificerad, dvs åker på straffavgifter o annat. och utan att förstå skattereglerna vet du inte hur du skall pirssätta så de har kvar nått i fickan till slut. Och gör du rätt från början kan du sänka din skatt, gör du fel kan det kosta en massa extra ... osv.

Kurs rekommenderas - om du inte hittar någon som kan fungera som ditt bollplank och kan detta. Eller skaffar en revisor som berättar allt, men kostar en slant.

Lycka till

Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2009-01-09, kl 00:01

Mark

Mark

Inlägg: 25

Hej,

precis som Per säger.Ta en ekonomikonsult till hjälp och en erfaren sådan även om det kostar ngt mera(inga enkla vardagssaker du ska syssla med direkt)
Det ska inte behöva kosta mera än cirka 450 -600 i timma och det är väl investerade pengar speciellt om du tror på din affärside' och vet att du ska gå med vinst.
Sedan när du tagit första steget så går du kurser och läser böcker och Skatteverkets broschyrer, ställer frågor till SKV och till forumet här(väldigt bra att veta mycket)
Tips / ingen avgift betalas när du ska starta eget inte ens de 1000 som du nämner behövs om du inte vill ge företaget ett namn.

Lycka till

Bokföringsbyrå Mark Timbrant AB
http://www.bokforingmark.com

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2009-01-09, kl 11:29

hohrn

hohrn

Inlägg: 42

Hej Linda!

När det gäller köp och försäljning av begagnade varor är det lite extra speciellt.

Dels hamnar man i fållan marginalbeskattad moms. Det vill säga du ska betala moms på den marginal som du har på varorna.

Dessutom måste man ta hänsyn till om säljare/köpare är privatperson.

Vi hjälper dig gärna med de frågor som du har och hur det kan läggas upp för att få en fungerande verksamhet.

Mvh

Henrik Öhrn


Henrik Öhrn
Auktoriserad Redovisningskonsult

Filip Erikssons Affärsbyrå AB
Box 14
730 30 Kolsva
Tel. 0221-51040
[email protected]
http://www.affarsbyra.se/

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2009-01-09, kl 13:51

username

Medlem
#57532

Inlägg: 4

Hej, tack för alla svar! Har laddat ner alla skatteverkets broschyrer och bfn's bokföringsbok. Får jag fråga, jag har en handikappersättning, påverkar det beskattningen på något sätt?

Henrik: Både köpare/säljare kommer nästan hela tiden vara privatpersoner. I en del fel verkligen privat, jag förmodar man då får be om handskrivet kvitto, eller skriva upp ett karbonkvitto själv.  

Inläggets betyg
Svara Svara med citat