Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Export & Import

Mellanöstern import/export

Inlägg 1 av 2

2007-08-02, kl 15:30

username

Medlem
#31832

Inlägg: 2

Mellanöstern import/export

Hej,
Är det ingen som importerar/exporterar produkter från/till Mellanöstern?
Jag tror att det kan finnas möjligheter att tjäna bra pengar på att exportera och importera från/till Sverige/EU.

Jag är medveten om att det är ingen ny ide och det finns säkert de som gör det idag, men har inte sett några inlägg eller ideer på startaeget.se om just Mellanöstern. Är det någon som har några ideer eller något liknande rörelse idag?
Mvh//

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2007-08-02, kl 16:25

username

Medlem
#49430

Inlägg: 43

Hej Odai,

Jag har arbetat och bott i flera år i mellanöstern och är mycket intresserad av att komma igång med någon verksamhet där.

Jag har t.o.m börjat några projekt men blivit lite besviken.

I de länder där jag har bott är det omöjligt att starta ett bolag om man är utlänning. Man måste ha en s.k. sponsor som antingen äger 51% eller kräver ett årligt arvode utan någon motprestation.

Jag blev ganska besviken på affärsmoralen hos den kompanjon jag hade och drog mig ur samarbetet till sist.

Det finns en otroligt stor marknad i många av länderna i mellanöstern. Förenade arabemiraterna expanderar så det knakar.

Ett annat land som många inte känner till är Qatar. Jag bodde där i 3 år och där har jag några bra kontakter. Landet expanderar i raketfart. De bygger en flygplats som kommer vara lika stor som flygplatsen i Paris (CdG).

Vad har du själv för erfarenheter från affärsprojekt i mellanöstern ?

Om du har hört talas om någon lösning på problemet med ägande-rätten till ett bolag i mellanöstern skulle jag vara intresserad.

Brendan Henderson
0707-330555
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat