Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

enskild firma till AB

Inlägg 1 av 2

2007-01-29, kl 08:22

username

Medlem
#42946

Inlägg: 5

enskild firma till AB

Har idag enskild firma och undrar följande: låt säga att jag fakturerar 200 000  tar ut 100 000 som "lön" och skattar då ca 55% på det beloppet. För de övriga 100 000 vill jag bilda ett AB. Behöver jag skatta på de 100 000? Eller kan man ta det som kostnad i sin enskilda firma på något vis?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2007-01-29, kl 12:46

stifor

stifor

Inlägg: 386

Förut fanns möjligheten att göra ombildning genom en sk apportemission, vilket var ekonomiskt fördelaktigt i fall man hade stora periodiseringsfonder. Jag tror bestämt inte att det är möjligt längre, i alla fall är det inte så fördelaktigt som tidigare.

Så även de 100.000 du sätter in som aktiekapital kommer att betraktas som Eget uttag ("lön") och då får du betala egenavgifter och skatt på den delen på samma sätt som du får betala för de andra 100.000.

Ifall du i enskilda firman köper en inventarie eller liknande som du behöver i AB:t kan du dock överföra den som aktiekapital och därigenom slippa skatta för det belopp den kostar.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat