Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Starta upp egen firma

Inlägg 1 av 3

2006-09-06, kl 17:34

Xerxes

Xerxes

Starta upp egen firma

Har sökt lite i andra trådar men inte hittat det jag vill ha svar på.

1. Jag har en heltidsanställning i dag så jag ska ansöka om en FA-skatt. Rätt?
2. jag vill kunna syssla med allt, från catering till snickerijobb samt fest och eventarrangör m.m, skriver jag i alla dessa i verksamhetsbeskrivningen i ansökningen?
Måste jag ha EN verksamhet som är som en grund?
3. Cateringen skall även ha utskänkningstillstånd, söker jag det i efterhand?
4. Har ingen aning om vad jag kan tänkas tjäna på detta, går det att betala in skatt månadsvis, dvs jag betalar in skatt för det jag har fakturerat för.?
5. Betalar mitt heltidsjobb forfarande samma skatter och så, eller måste jag stå för nåfot av dom.?

Tack på förhand

Xerxes

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2006-09-06, kl 18:08

username

Stefan
Ros

1. Tror det. Ring skatteverket 0771 778778, dom vet helt säkert.
2. Försök att svara luddigt på den frågan, skriv något som kan täcka fler områden och använd ord som "Och där tillhörande verksamhet" Annars är det nog inga problem att komlpettera efterhand när du kommer på mer exakt vad du ska göra.
Du ska ju fylla i på blanketten hur många procent av respektive verksamhet du kommer vara aktiv i. Men jag tror inte du MÅSTE ha en verksamhet som är markant större än de andra.
3. Ja, det kan du göra. Ring kommunen och fråga någon om det. Dom kan även tipsa om utbildningar etc. som man måste ha.
4. Nej, inte annat än momsen. När du gör preleminärskattdeklarationen, så anta bara något och skriv i "Övrigt" ditt läge. Preleminära skattedeklaraionen kan du ändra senare, då du vet närmare summor.
5. Ja, det ska dom göra. Men kontrollera ditt debiterade preliminärskatt noga då du får den, för skatteverket kan göra fel och räkna att du ska betala skatt för det arbetet också. Det hände mig. Jag ska fylla i en ny preliminär skattedeklaration igen för att rätta till detta. -Skriv i "Övrigt" att denna inkomst kommer från ett annat arbete där dina arbetsgivare betalar skatten.

Lycka till med nya firman

//Leffe

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2006-09-07, kl 22:01

Xerxes

Xerxes

Tack för svaren och tipsen Leffe...

// Xerxes

Inläggets betyg
Svara Svara med citat