Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Köp med privatkort

Inlägg 1 av 4

2006-09-01, kl 21:37

username

Steffe
Svensson

Köp med privatkort

Hej. Jag driver ett KB tillsammans med en person till. Min pappa skulle hjälpa mig med att fixa lite grejer medans jag var bortrest, bla hyra en lastbil på statoil för att frakta lite grejer.

Jag bad honom betala kontant, men detta gjorde han inte. Istället betalade han kostnaden med sitt privata bankkort. Min fråga är nu: hur skall jag, steg för steg, bokföra detta så att jag ändå kan dra kostnaden på företaget? låt för enkelhetens skull säga att kostnaden för lastbilen var 500kr inkl moms. Skall jag ta upp hans betalning som ett lån, eller hur skall jag lösa det hela?

mvh steffe

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2006-09-02, kl 08:39

username

Erik
Björk

Nu är jag absolut ingen expert, men du kan ändå få höra hur jag skulle göra, som jag dessutom tror är rätt.

Jag skulle bara ge honom 500 kr kontant ur kassan och bokföra hans inköp på kassakontot (1910). Dvs. en verifikation, precis likadant som om han betalt kontant.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2006-09-02, kl 13:28

username

Steffe
Svensson

tack för svaret, det vore ju fint om det är så enkelt! kan någon som är säker bekräfta att det är så man gör?

tack

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2006-09-06, kl 17:55

username

Stefan
Ros

Jag var med om samma sak, Morsan betalade diverse varor till firman med hennes kort. Då skrev jag ett kvitto med henne att jag köpt grejorna av henne och satte in kvittot tillsammans med originalkvitton och kortbetalningskvittot. Så bokförde jag K1910(Kassa) och D4110(Varuinköp) I och med detta har ju jag köpt varorna av henne, precis som om jag köpt dem själv någon annan stans.. Det borde räcka, tycker jag.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat