Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Reklamationer vad har jag för rättigheter som näringsidkare?

Inlägg 1 av 4

2006-08-17, kl 16:56

username

Ulrica
Björnberg

Inlägg: 21

Reklamationer vad har jag för rättigheter som näringsidkare?

Hej
Jag har ett problem och vet ej riktigt vart jag skall vända mig. Det gäller handel och returer.
Kanske finns det någon här som kan ge mig något tips vart man kan vända sig?

Problemet:
I korthet: kund köper vara har sönder den, returnerar den och vill ej betala. (28 dagar från leverans till returen är mottagen)

Jag har en butik på nätet och har fått en vara i retur från kund, som förmodligen blev skraj när denne fick en påminnelse på fakturan från det företag som jag säljer fakturorna till.
Kunden returnerar varan och skriver att det är ett fel på denna och vill att jag skall "avbryta" fakturan.
Varan (en väska) är grisigare än något jag sett på länge, men det är ett fel på dragkedjan. Jag bör ha rätt att avhjälpa felet tycker jag.
Antingen genom att skicka en ny eller att åtgärda felet. Eftersom väskan är i sånt bedrövligt skick kontaktar jag en hantverkare som i sin tur säger att det inte är något problem att fixa detta. Problemet med dragkedjan har uppstått på grund av att kunden helt enkelt har stoppat i väskan med saker till bristningsgränsen.
Hantverkaren lagar väskan och sätter dessutom i en ny ryttare som kunden slarvat bort.

Jag returnerar varan och tar på mig samtliga kostnader, trots att felet är att betrakta som ett handhavande fel.

Döm av min förvåning när väskan kommer tillbaka idag?

Vad har jag för rättigheter som näringsidkare är min fråga?

Har varit i kontakt med konsumentverket vilka hänvisar mig till min branschorganisation och ger ej råd eller hjälp då jag är näringsidkare.
Svensk handel ger bara råd till medlemmar och det är jag inte idag.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2006-08-17, kl 20:56

username

Kent
Nyman

Inlägg: 12

Svårt att säga men jag tror att kunden inte har rätt returnera väskan då den är använd. Visst kan han reklamera den men du har ju avhjälp felet väskan kom tillbaka för. Min personliga åsikt är att du har rätt i denna fråga och att kunden skall betala. För inte lär företaget du köpt väskan av ta tillbaka den? Sen kanske du kan vända på frågan och ringa till Konsumentverket och "fråga" hur du skall gå till väga om du har en smutsig och trasig väska som du vill reklamera/inte betala....men så kanske man inte kan göra.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2006-08-17, kl 21:45

username

Ulrica
Björnberg

Inlägg: 21

Du det var ingen dum idé ;)
Jag har dock sedan jag skrev första inlägget hittat i konsumentköplagen 27 §
"När en vara är behäftad med fel har säljaren, innan andra köprättsliga påföljder kan göras gällande, rätt att på egen bekostnad avhjälpa felet "
Nu räknas nog felet ändå som ett handhavande fel, men jag har ändå hjälpt till och tagit samtliga kostnader.
I grund och botten handlar det nog om att kunden vill slippa betala helt enkelt

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2006-08-17, kl 22:29

jempa686

jempa686

Inlägg: 81

Hej!

Ja, du har med största sannolikhet stött på en kund som satt i system att använda varor och sedan reklamera dem. Dessvärre så är konsumentköplagen otrevligt fördelaktigt för konsumenten medans köplagen som gäller mellan näringsidkare är fördelaktig för säljaren.

Det finns butiker som uppmanar kunden att kontakta komsumentverket för en bedömning av fallet. Anser KV att konsumenten har rätt i frågan så är det lika bra att gå på den linjen, eftersom att det med största sannolikhet är det utfall som kommer att bli om det går till tingsrätt.

Förövrigt bör du se till att du i ditt avtal med din leverantör har tydliga villkor för vilka skador dem ska stå för och vilka du ska bekosta. Rimligtvis borde en fabriksskada bekostas av din leverantör. Är det en skada åsamkad av kunden genom felaktigt nyttjande av varan så är inte du som säljare skyldig att ersätta något överhuvudtaget, förutsatt att det står utom tvivel att kunden fårstått att man inte kan få ner en diskmaskin i en handväska ;-)

Jenny

Inläggets betyg
Svara Svara med citat