Inlägg 1 av 4
2006-08-17, kl 16:56
Reklamationer vad har jag för rättigheter som näringsidkare?
Hej
Jag har ett problem och vet ej riktigt vart jag skall vända mig. Det gäller handel och returer.
Kanske finns det någon här som kan ge mig något tips vart man kan vända sig?
Problemet:
I korthet: kund köper vara har sönder den, returnerar den och vill ej betala. (28 dagar från leverans till returen är mottagen)
Jag har en butik på nätet och har fått en vara i retur från kund, som förmodligen blev skraj när denne fick en påminnelse på fakturan från det företag som jag säljer fakturorna till.
Kunden returnerar varan och skriver att det är ett fel på denna och vill att jag skall "avbryta" fakturan.
Varan (en väska) är grisigare än något jag sett på länge, men det är ett fel på dragkedjan. Jag bör ha rätt att avhjälpa felet tycker jag.
Antingen genom att skicka en ny eller att åtgärda felet. Eftersom väskan är i sånt bedrövligt skick kontaktar jag en hantverkare som i sin tur säger att det inte är något problem att fixa detta. Problemet med dragkedjan har uppstått på grund av att kunden helt enkelt har stoppat i väskan med saker till bristningsgränsen.
Hantverkaren lagar väskan och sätter dessutom i en ny ryttare som kunden slarvat bort.
Jag returnerar varan och tar på mig samtliga kostnader, trots att felet är att betrakta som ett handhavande fel.
Döm av min förvåning när väskan kommer tillbaka idag?
Vad har jag för rättigheter som näringsidkare är min fråga?
Har varit i kontakt med konsumentverket vilka hänvisar mig till min branschorganisation och ger ej råd eller hjälp då jag är näringsidkare.
Svensk handel ger bara råd till medlemmar och det är jag inte idag.
Svara Svara med citat