Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Ing moms men ingen utg.moms??

Inlägg 1 av 4

2006-08-13, kl 20:23

username

Linda
Stolpe

Ing moms men ingen utg.moms??

Hej!

Vad händer om man i början av ett nystartat företag får ingående moms men ingen utgående pga av att man inte fått några uppdrag ännu. Låt oss säga 10000 in men 0 i utgående, man får väl knappast tillbaka 10000 från deklarationen?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2006-08-15, kl 15:13

jempa686

jempa686

Hej!

Jo det får du såklart. Skillnaden blir att du inte har något innestående att kvitta den utgående momsen med sen när du väl säljer varorna, viket beyder att du måste vara mycket noga med att lägga undan för den utgående moms som blir.

Ingående moms blir det företag du köper ifråns utgående moms. Alltså kommer dem att betala in 10 000 till staten från det dem debiterat dig.

Jenny

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2006-08-15, kl 21:42

larsarenander

larsarenander

Det kan finnas en liten hake och det är att skattemyndigheten vill ha in vad du köpt när det gäller mycket moms. Det förekommer nämligen mycket fusk på detta område ofta på mycket stora belopp. Har själv stor erfarenhet sedan jag suttit i en hel del sådana mål i tingsrätten. För övrigt får du momspengar för varor och inventarier som du köpt.
Lars
[email protected]
www.flysverige.nu
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2006-08-15, kl 21:46

larsarenander

larsarenander

PS För att inget missförstånd ska uppstå så är det på den dömmande sidan jag var.
Lars

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat