Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Hjälp!

Inlägg 1 av 4

2006-08-11, kl 23:43

jullebulle

jullebulle

Inlägg: 9

Hjälp!

Nu har jag fastnat. Kommer inte på hur man ska göra...
Jag undrar över hur man bokför detta... (Vi bokför enligt faktureringsmetoden)

Vi beställde varor från en leverantör som vi betalade vid leverans, med ett kreditkort.
Sedan kom själva fakturaunderlaget ifrån leverantören. Ska jag bokföra fakturan då, eller ska jag spara fakturaunderlaget tills jag får fakturan på själva kortkrediten, och sätta ihop den med andra kvitton betalda med kortkrediten?

Tacksam för svar.

MVH Julia

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2006-08-16, kl 10:28

username

Sara
Norr

Inlägg: 45

Sätt fakturaunderläaget tillsammans med fakturan på kortkrediten så blir det bra. En faktura är att jämställa med ett kvitto...

/Sara

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2006-08-16, kl 13:45

jullebulle

jullebulle

Inlägg: 9

Okej... det som snurrar till det är: när ska jag boföra momsen? När jag får fakturan från leverantörern, eller när jag får fakturan ifrån kortkrediten? Det är ju lixom dubbla fakturor på samma sak.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2006-08-21, kl 20:36

username

Stefan
Ros

Inlägg: 30

Är inte helt 100% säker, men momsen bokförs väl direkt då man bokför den första händelsen? -Som en vanlig faktura. -Du bokar K 2440, D t.ex. 4110 och D 2440 då du får fakturan och K1920 och D2440 då du betalar den.
I det här fallet har du betalat den första leverantören då pengarna skickas från ditt kreditkort -Även momsen, men du får därmed en skuld till banken. När du sedan betalat banken (Krediten), så är ju redan momsen betald
Så tycker iaf. jag verkar vettigt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat