Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Marknadsföring & Reklam

Rådfrågning ang start av egen grafisk design firma

Inlägg 1 av 3

2006-08-10, kl 00:43

username

Tomas
Andersson

Inlägg: 9

Rådfrågning ang start av egen grafisk design firma

Hej där. Tänkte hör om det är någon här av er som kan säga hur svårt det är att slå sig in i bransen som egen företagare och ungefär vad man bör ta i timmen i den här branshen.

Jag har kompetensen för att göra proffsiga logor, omslag, förpackningar osv men jag har ingen erfarnhet som egen företagare. Därav undrar jag lite hur svårt det är att slå sig in på marknaden och ungefär vad man brukar ta i timmen eller är det fasta priser som gäller ?

Vore tacksam för lite tips och råd av någon med erfarenhet i branshen. Givetvis förstår jag att kvaliten på mina jobb spelar stor roll men om man utgår från att dom är bra hur svår bransh är det då ?

Mvh Tomas

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2006-08-10, kl 07:39

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Hur svårt det är att slå sig in i en branch är en omöjlig fråga att besvara utan att veta mer om dina förutsättningar.
Jfr med en fråga Hur svårt är det att ta sig från Stockholm till Malmö? Ja, det är ju inte ett dugg svårt om man har råd till en flygbiljett och har bråttom fram, dvs det är bara målet som gäller. Vill man istället se något under vägen så kanske bilen kan vara ett alternativ men då kommer det också att ta lite längre tid men inte vara så hemsk mycket billigare. För den som inte har de ekonomiska ramarna som bil/flyg kräver finns ju alltid en möjlighet att cykla hela vägen och tom promenera, något som kommer att ta en oerhörd tid men som faktiskt är fullt möjligt för den som ger sig f*n på att komma fram. Vissa som börjar promenera kommer aldrig att orka hela vägen till Malmö utan stannar kanske i Jönköping och då har man kommit en bra bit på vägen medan andra slutar redan i södertälje för att de börjar ta emot lite och då har man klarat av så liten del av sträckan att man inte kommer att ha någon glädje av det. Däremot kan man säga att kobinationen av inga pengar och ett krav på att vara framme inom en timmer är omöjligt.
Frågan är då i din situation, har du resurserna för att vara framme om en timme eller har du tid på dig att promenera hela vägen?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2006-08-10, kl 21:38

username

Tomas
Andersson

Inlägg: 9

Jo men nu menade jag mer hur klimatet i just den här branshen är för tillfället. Hur stor efterfrågan är det på jobb, hur hård konkurens är det, vad är medel timpris och hur prissätter man vissa jobb (timmar/fasta priser).

Det du pratar om är också viktigt men det var inte direkt det svaret jag var ute efter =)

Är en bransh för "hård" så kanske man hellre satsar på något annat som man har kompetens för. Får jag välja jobbar jag hellre som grafiker än data tekniker men kanske inte på vilka villkor som helst.

Mvh Tomas

Inläggets betyg
Svara Svara med citat