Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Teknik

Hjälp med leverantörer & grossister

Inlägg 1 av 4

2004-07-06, kl 22:33

username

Per
Svanborg

Hjälp med leverantörer & grossister

Jag är på gång att starta ett litet företag där jag ska sälja datorer & datadelar via nätet. Det finns ju endel företag som man kan bli återförsäljare åt men det är lite svårt att beräka budget mm när man inte kan se vad man får köpa in grejorna till för priser? Det måste ju finnas ett smidigt sätt att få reda på om verksammheten kommer att löna sig :)

Tacksam för svar.

MvH Per

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2004-07-13, kl 01:13

username

Daniel
Karlsson

Citat:

Ursprungligen postat av:

Jag är på gång att starta ett litet företag där jag ska sälja datorer & datadelar via nätet. Det finns ju endel företag som man kan bli återförsäljare åt men det är lite svårt att beräka budget mm när man inte kan se vad man får köpa in grejorna till för priser? Det måste ju finnas ett smidigt sätt att få reda på om verksammheten kommer att löna sig :)

Tacksam för svar.

MvH Per

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2004-07-13, kl 01:16

username

Daniel
Karlsson

Hej pär!

Prova med att kontakta några internetbutiker och hör dig för där om du inte redan har gjort det.

Mvh
Daniel

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2004-07-14, kl 01:57

Stefan

Stefan

Om jag säger såhär... datorbutiken.com, komplett.se, och några till har ibland priser som ligger UNDER leverantörer såsom SMG, ingram micro, på vanliga komponenter (cpu, minne, moderkort, mm). Är priserna högre så skiljer det inte många kronor.

Fördelen med att köpa från leverantör är istället att du oftast har grejorna dagen efter och betalar mot faktura.

Marginaler kan du kanske få på lite mer ovanliga prylar, eller genom att lägga till mervärde genom montage till kompletta datorer. Även den senare kan bli svårt dock, t.ex. dell.se håller mycket bra priser på färdiga maskiner.
Dessa har dessutom Windows installerat på förmåligt OEM avtal, något som jag tror mindre firmor har svårt att förhandla sig till. Alternativet blir då att sälja dessa licenser separat (om än med installationshjälp), vilket gör din produkt ännu dyrare.

Har du små försäljningsvolymer kommer du också få högre kostnader i form av leverantörsfrakt, såvida du inte har stora lager (vilket kan vara riskabelt om priserna sjunker snabbt eller om du inte får lagret sålt).

Jag kanske låter lite pessimistisk, men jag hoppas iallafall att det går bra för dig =).

Inläggets betyg
Svara Svara med citat