Du börjar med intäkterna. Hur många plagg tror du att du kommer att sälja och till vilket pris = intäkt. Nästa post är dina direkta kostnader dvs de kostnader du har för varorna du sedan sak sälja. Det är alltså både inköpt av själva plaggen, transporten kanske förpackningsmaterial mm. Om du ex tror att du säljer 100 plagg så är det i resultatbudgeten kostnaden för dessa 100 plagg som ska med inte för de som är kvar i lager.
Sedan kommer övriga rörelseposter som du kan specifisera hur mycket du själv känner är nödvändigt, kanske ska du ha telefon/internet som egen post om du ska sälja via internet. Annars kan man klumpa ihop och få poster som lokalkostnader, bilkostnader, kontorsomkostnader, reklam&PR, övriga kostnader.
Nästa post är avskrivningar på de inventarier du har, och så slutligen finansiella kostander och intäkter dvs räntor. Om du börjar med detta så kan du återkomma när resultatbudgeten på årsbasis är klar så ska jag tala om hur du gör om den till en likviditetsbudget.