Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Hur gör jag en Likviditets budget och Resultat budget själv enklast?

Inlägg 1 av 3

2004-07-06, kl 18:26

username

Andreas
Halonen

Hur gör jag en Likviditets budget och Resultat budget själv enklast?

Som sagt på vilket sätt berärnar jag själv en Likviditets budget och Resultat budget?

mvh Andreas

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2004-07-06, kl 18:28

username

Andreas
Halonen

dvs jag menar till ett Enskilt företag. som ska sälja kläder som importeras inom Eu och säljs via nätet.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2004-07-06, kl 18:54

foretagande

foretagande

Du börjar med intäkterna. Hur många plagg tror du att du kommer att sälja och till vilket pris = intäkt. Nästa post är dina direkta kostnader dvs de kostnader du har för varorna du sedan sak sälja. Det är alltså både inköpt av själva plaggen, transporten kanske förpackningsmaterial mm. Om du ex tror att du säljer 100 plagg så är det i resultatbudgeten kostnaden för dessa 100 plagg som ska med inte för de som är kvar i lager.
Sedan kommer övriga rörelseposter som du kan specifisera hur mycket du själv känner är nödvändigt, kanske ska du ha telefon/internet som egen post om du ska sälja via internet. Annars kan man klumpa ihop och få poster som lokalkostnader, bilkostnader, kontorsomkostnader, reklam&PR, övriga kostnader.
Nästa post är avskrivningar på de inventarier du har, och så slutligen finansiella kostander och intäkter dvs räntor. Om du börjar med detta så kan du återkomma när resultatbudgeten på årsbasis är klar så ska jag tala om hur du gör om den till en likviditetsbudget.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat