Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Behöver hjälp med info och kalkyler mm snarast

Inlägg 1 av 4

2004-07-06, kl 15:50

username

Andreas
Halonen

Behöver hjälp med info och kalkyler mm snarast

Hej

Jag har stora planer på att starta ett företag som ska sälja kläder samt smycken som importeras från länder inom EU.
Jag har nu 2 alternativ antingen Enskilt företag eller AB.
Hur mycket skiljer de egentligen?
jag har läst ett antal trådar här på startaeget.se och tycker mig fått flera olika förklaringar så nu frågar jag själv.

Är det någon som kan hjälpa mig i real tid föressten? T.ex via MSN eller e-post eller liknande.

Ok jag skulle behöva hjälp med att göra t.ex. en Kalkyl för de första åren att visa som e.x. banken.
Jag har inköps priser, frakter allt sånt. Mendet jag är mest osäker på är vad är det mer än 25% moms? vet att det finns egen avgifter på enskilt företag men vad är det man räknar det på endast det jag tar ut i lön eller vad?
Och skulle jag välja AB slipper jag Egen avgifterna då?

Har hundratals frågor känns det som.
Kan du / ni hjälpa mig så skulle jag vara väldigt tacksam.
Jag kan nås på: [email protected] om ni inte svarar här.
Min Msn är samma adress som mailen.

Mvh Andreas

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2004-07-06, kl 16:31

foretagande

foretagande

Enskild firma eller AB, det är två helt olika företagsformer. Med en enskild firma är du och firman samma "person", dvs alla pengar som firman tjänar = ditt resultat=din lön. Alla firmans tillgångar och skuler är dina. Ett AB är en eg3n juridisk person vilket innebär att det är bolagt själv genom sin styrelse som ansvarar för skulder, äger tillgångar och gör ett resultat. Du kommer att vara anställd i ditt eget AB och få lön ifrån det.
Egenavgifter som du nämner hänger ihop med lönen eller i en enskild firma med ditt resultat. Om du som anställd har ex en lön på 10.000 så kommer arbetsgivaren att dra 30% skatt innan han betalar ut lön till dig. Denna skatt betalas sedan in till skattemyndigheterna tillsammans med arbetsgivaravgifter som är ca 33% på din lön, i detta fall 3.300. Är det ett aktiebolag du har kommer du att få hantera din egen lön på samma sätt och i kalkylerna alltså räkna med arbetsgivaravgifter på 33% som ett tillägg till lönekostnaden. I en enskild firma har man ju ingen lön alltså kan man inte där betala arbetsgivaravgifter, där heter det istället egenavgifter. Egenavgifteran mostvarar alltså arbetgivaravgifterna för anställda, men man har möjlighet att få lite lägra egenavgifter om man väljer att ha 30 karensdagar i sjukförsäkringen istället för normala 1.
Tänk på att banken vill ha två budgetar, en likviditetsbudget och en resultatbudget, och att momsen INTE har med resultatet att göra (ingen kostnad eller intäkt) utan bara med likviditeten.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2004-07-06, kl 17:25

username

Andreas
Halonen

Så vilket är bäst då? eftersom jag nu tänker starta mitt företag inom kort hoppas jag. Kan du hjälpa mig skapa en kalkyl för enskilt företag? Har sett dina svar övre allt Karin så du verkar kunna detta. jag har ett program från nyföretagar centrum men men jag vet inte helt hur jag ska fylla i det bara =/

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2004-07-06, kl 18:13

foretagande

foretagande

Vad som är bäst beror på en massa faktorer och är något man själv måste ta ställning till. Jag råder aldrig någon till en speciell företagsform utan brukar bara gå igenom fördelar och nackdelar.
Enskild firma = kräver inget starkapital, enkelt regelverk, inga krav på årsredovisningar och revisorer MEN riskfullt med att man personligen svarar för alla skulder och att det kan vara lätt att blanda ihop "plånböckerna" samt att företagets organisationsnummer som ska stå på alla fakturor mm är ens eget personnummer.
AB = Kan vara "startklart" på en dag, inget personligt ansvar, eget organisationsnumemr, man har en anställning dvs har bättre socialt skyddsnät MEN krånglig administration och regelverk, krav på revisor och kräver 100.000 kronor i Aktiekapital.
Gennerellt kan man kanske säga att ett AB passar bättre än en enskild firma om man ska bygga upp en verksamhet med många anställda och arbeta in ett firmanamn då det oftast är betydligt lättare och skatteförmånligare att sälja ett AB än rörelsen i en enskild firma den dagen man vill sluta.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat